torsdag 21 juli 2016

Svindlande höjder

Författare: Emily Brontë
Språk: Svenska (engelska)
Genre: Roman, Klassiker
Utgivningsår: 1847 (min utgåva: 2002)
Antal sidor: Valde att lyssna på boken. 11 timmar, 22 min

Baksidetext: Två lågor av samma eld, två liv som blir ett i döden; det är temat i Svindlande höjder, den engelska litteraturens största kärleksroman. Catherine och Heathcliff växer upp tillsammans i det gudsförgätna huset på heden. Ödet skiljer dem åt, men ingenting rår på deras kärlek som med åren utvecklas till vild passion.

Romanens tillkomst är en psykologisk gåta. Varifrån fick Emily Brontë sin kunskap om den erotiska lidelsens urkraft? Hade hon, den lungsjuka hemmadottern i den avsides belägna prästgården på landet, förläst sig på romantisk litteratur, eller är det sin egen starka och frihetslängtande själ hon låter träda fram i de båda älskandes skepnader? När hon dog 1848, bara trettio år gammal, efterlämnade hon ett hundratal dikter och denna enda roman, men hemligheten om sin konst tog hon med sig i graven.


Min kommentar: Det här är ju en av de klassiker som man bara måste läsa! Inte helt oväntat så hade jag faktiskt ingen aning om vad boken handlade om. Hur jag nu har kunnat undgå detta? Jag började läsa boken som jag köpt i en second-handbutik någon gång, men gav faktiskt upp efter ca 30 sidor. Det har dock ingenting med innehållet att göra, nej det var så förbaskat liten text. Men, jag ville ju inte ge upp boken, och bestämde mig faktiskt för att lyssna på den istället.

Jag har inte svårt att förstå att det här är en av klassikerna. Men min fråga, och säkert många andras är hur hon fått sin kunskap om den åtrå som finns i boken? Hon som var lungsjuk, hemmadotter på en avsides prästgård på landet… Men, det spelar ingen större roll. Det är en väldigt bra bok, och jag kom på mig själv att påminna mig om att boken är skriven på 1800-talet och inte i på 2000-talet.

En sak som drar ner betyget något är att det är flera personer som har samma namn, så jag fick tänka till både en och två gånger, flera gånger om vem som det egentligen handlade om. Den äldre eller den yngre?

Jag gillar att Emily valde att låta en hushållerska berätta större delen av berättelsen utifrån hennes upplevelser om det som hänt.

Det här är en bok som jag kommer läsa/lyssna på igen. Men, då väljer originalspråket, då tror jag att boken blir ännu bättre.

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar