onsdag 20 juli 2016

Fem pärlor till jungfruns krona - Dottern

Författare: Maria Gustavsdotter
Språk: Svenska
Genre: Roman
Utgivningsår: 2011 (min utgåva 2011)
Antal sidor: 313
Baksidetext: ”Vi var på väg till kyrkan på Marie Bebådelsedag då min mor plötsligt blev sjuk.” Så börjar första delen i romanserien om Gertraud.
     Vi får följa Gertrauds utveckling från ung flicka till kvinna under en av de mest dramatiska perioderna i svensk historia. Berättelsen inleds år 1527. I Stockholm har kung Gösta infört svenska språket i kyrkan, låtit plocka ned helgonaltare och bestämt att klostren ska stängas. Gertraud lever med sin familj i lilla Kalmar, en vid den här tiden blomstrande handelsstad. Hennes föräldrar har sina rötter i Lübeck, fadern är en välbärgad handelsman med skepp som för varor som sammet, silke, marsipan, kanel, ingefära, guld och pärlor över haven. Gertraud får lära sig sy och brodera och hjälpa till i hushållet. Hon och hennes mor går också i Bykyrkan för daglig bön och bikt. Men det välordnade livet ska komma att ändras för Gertraud och familjen…

FEM PÄRLOR TILL JUNGFRUNS KRONA är en romanserie om kvinnors liv och möjligheter – eller brist på möjligheter – att råda över sina egna liv. Den första delen – Dottern – är en omskakande och fängslande historia om att växa till kvinna under stränga förhållanden, om att vara utlämnad åt andras beslut och om att efter bästa förmåga värja sig mot ränker och intriger.
     Författaren skriver med en livfull och färgstark sakkunskap – medeltiden stiger med smaker och lukter rakt in i den nutida läsaren.


Min kommentar: Den här boken hittade jag mer eller mindre av en slump. Jag googlade på något helt annat, och fick upp ögonen för författaren. Och blev nyfiken. Det är en välskriven historisk roman som utspelar sig på 1500-talet. I Kalmar. Kan det bli bättre för mig som älskar Kalmar?

Det märks att författaren gjort ett gediget researcharbete, och emellanåt, nej ganska ofta, är det som att jag är med Gertraud där på Kalmars gator och torg. Jag mer eller mindre sträckläste boken, och begav mig genast till biblioteket för att låna del två, då det är en trilogi, men se den var redan utlånad. Så det var bara att ställa sig i kö på boken.

Det är utan tvekan en av de bästa historiska romanerna jag läst, och jag ser fram emot hennes andra böcker. En annan serie hon skrivit utspelar sig i Uddevalla. Och det är ju nästan nästgårds där jag kommer ifrån.

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar