onsdag 27 juli 2016

Snögloben

Författare: Amanda Hellberg
Språk: Svenska
Genre: Deckare, Skräck 
Utgivningsår: 2013
Antal sidor: 283

Baksidetext: När Maja Grå och hennes kollegor vid polisens speciella insatsstyrka anländer till Wytham Hall utanför Oxford anar de inte vad som väntar dem. Allt de vet är att en man hittats död under ett bröllop. Det kraftiga snöfallet isolerar såväl utredare som gäster på slottet och Maja känner ett starkt obehag i den kusliga miljön. Utredningen blir alltmer komplicerad och snart inser de att det finns kopplingar till olösta mord i det förflutna. 


Min kommentar: Det här är den fjärde boken om Maja Grå. Den här gången krävs det nästan att man faktiskt läst den tredje boken – ”Tistelblomman”. Det är en lättläst bok och jag kunde inte lägga ifrån mig den. Jag läste ut boken på en enda kväll.

Amanda lyckas återigen att ge mig rysningar, men jag önskar lite mindre deckare och mer skräck. Men, miljöerna fungerar i allra högsta grad. Vad kan vara läskigare än att vara insnöad i en gammal engelsk herrgård/slott, med en mördare som går lös?

Det är ett par saker som jag reagerade på, men ingenting som stör min upplevelse av boken. Är det t.ex. normalt att man skickar en oerfaren, ej utbildad polis, till en byggnad som inte är säkrad?

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar