måndag 27 februari 2017

Trainspotting

Bilden hittades på Google
Titel: Trainspotting
Originaltitel: Trainspotting
Genre: Drama, Komedi
Regissör: Danny Boyle
Baserad på: Irvine Welsh roman "Trainspotting"
Skådespelare: Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kevin McKidd, Robert Carlyle, Kelly Macdonald m.fl.
Utgivningsår: 1996
Längd: ca 1 timme 30 minuter
Serie: -
Såg den på: DVD 22 februari 2017
Betyg: 5

Handling: Det här är berättelsen om Mark Renton (Ewan McGregor) och hans så kallade vänner. Ett gäng förlorare, lögnare, psykopater, tjuvar och knarkare... Handlingen utspelar sig under 1980-talet i Edinburgh i Skottland.

Min kommentar: Det här är absolut inte första gången jag ser filmen.  Jag såg den redan på bio 1996! Och jag har älskat den sedan dess. Den både äcklar mig och gör mig förbannad. Men, det är något med den som gör att den alltid kommer finnas på min topplista av filmer! Nu såg jag den för att jag skulle se uppföljaren - T2 Trainspotting.

Även om det jag mest minns är de vansinniga drogscenerna, misären och "Skottlands skitigaste toalett", så finns det flera roliga inslag. I filmen finns en riktig "äckel-rolig"-scen. Det är så äckligt men samtidigt så hysteriskt roligt. Varje gång jag ser filmen och scenen.

Inte för att jag någonsin har provat på knark, eller kommer göra det, men den här filmen har fått mig helt avtänd på den idén. Boyle lyckas verkligen med att göra en film om droger som kan framstå som både cool och fräck, men samtidigt så vidrig att en (hyfsat) normal människa aldrig skulle funderar på att gå samma väg som filmens karaktärer!

Alla skådespelare gör fantastiska rollprestationer. Jag förstår verkligen att det här Ewan McGregors stora genombrott, han bär upp filmen på alla sätt och vis. Rollen som Renton är som klippt och skuren. Robert Carlyle gör rollen som den helt utflippade Begbie makalöst bra. Och man kan väl inte annat än att älska otursförföljde Spud (Ewen Bremner).

Om du trodde att filmen handlar om tågspaning (Trainspotting) har du helt fel. Enligt Irvine Welsh som skrev romanen "Trainspotting" så är titeln en hänvisning till en (mycket engelsk) hobby som går ut på att spana efter tåg och notera deras nummer.... För den som inte utövar denna hobby så är det en fullständigt meningslös hobby/aktivitet. Likaså är det för heroinmissbruk. Om du inte är missbrukare så förstår inte du vitsen med det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar