tisdag 14 februari 2017

La La Land

Bilden kommer från IMDB
Titel: La La Land
Originaltitel: La La Land
Genre: Musikal, Romantik, Komedi
Regissör: Damien Cazel
Baserad på: -
Skådespelare: Ryan Gosling, Emma Stone, J.K. Simmons, John Legend, Rosemarie Dewitt,
Utgivningsår: 2017 (Sverige)
Längd: 2 timmar 8 minuter
Serie: -
Såg den på: Filmstaden i Jönköping, 12 februari 2017
Betyg: 4



Handling: Jazzpianisten Sebastian och den aspirerande skådespelerskan Mia blir förälskade men ju mer framgångsrika de blir, desto svårare blir det att hålla kärleken vid liv.

Min kommentar: Jag hade faktiskt inte läst på så mycket inför den här filmen. Jag visste inte så mycket mer än att Ryan Gosling och Emma Stone spelar huvudrollerna. Jag visste inte ens att det är en musikal! Inte förrän ett par dagar innan jag skulle se den! Däremot så har jag ju hört att den ska vara sååå bra osv, så när en kompis frågade om jag hade lust att gå med och se filmen tackade jag ja utan att tveka. Tro dock inte att jag läste på något mer om filmen innan vi såg den!

Jag var och är ingen jazzälskare, men kanske att Sebastian har fått mig att omvärdera det något... Det är en väldigt vacker film. Den är fantastiskt filmad, scenografin är ljuvlig, kläderna (kostym som det heter på filmspråk) är underbara, musiken passar in väldigt bra.

Ibland när jag tittar på en musikal kan jag tycka att det är lite "krystat" när man helt plötsligt brister ut i dans och sång, men så upplevde jag det aldrig i den här filmen! Dock är den kanske något lång för mitt tycke smak, och då hoppar ändå filmen 5 år fram i tiden i slutet av filmen...

Filmen är nominerad till en himla massa Oscars, och jag kan verkligen förstå varför. När eftertexterna rullade och under söndagskvällen så funderade jag mycket på vilket betyg jag skulle ge filmen. Jag var verkligen splittrad. men nu när jag har haft möjlighet att smälta filmen så får den en fyra i betyg. Det här är en blivande klassiker. Ni vet, en av de filmer som man bara måste ha sett. Helst på bio naturligtvis! Och, för en gångs skull kan jag säga "check och bock" på den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar