fredag 3 februari 2017

The Monuments Men

Bilden kommer från Wikipedia
Titel: The Monuments Men
Originaltitel: The Monuments Men
Genre: Komedi, Drama, Krig
Regissör: George Clooney
Baserad på: The Monuments Men av Robert M. Edsel
Skådespelare: George Clooney, Matt Damon, Bill Murray, John Goodman, Jean Dujardin, Bob Balaban, Hugh Bonneville, Cate Blanchett m.fl.
Utgivningsår: 2014
Längd: 1 timme 58 min
Serie: -
Såg den på: BluRay 29 januari 2017
Betyg: 3

Handling: En grupp arkitekter, konstnärer och historiker skickas 1943 till fronten i Europa för att rädda ovärderliga konstskatter undan nazisterna i detta verklighetsbaserade äventyr.

Min kommentar: Ni vet hur det är. Den här filmen har jag ju främst sett för att George Clooney är med i den. Men här finns idel andra bra skådisar, eller vad sägs om Matt Damon, Bill Murray, John Goodman, Jean Dujardin, Hugh Bonneville och Cate Blanchett. Ja, det är onekligen ett tungt garde som är med i den här filmen. Ja, till och med George Clooneys far har en liten roll...

Storyn i sig är ju verkligen intressant, och baserad på en verklig händelse - att försöka rädda det som nazisterna har stulit. I filmen är det en handfull män som räddar alla dessa konstskatter. I verkligheten var de ca 345 män och kvinnor från 13 olika nationer som utgjorde "The Monuments Men"...

Det hela känns rätt onaturligt om jag ska vara helt ärlig, att en grupp arkitekter, konstnärer och historiker, som utan någon som helst (i princip) militär träning skickas ut i ett brinnande världskrig. Men, det har ju funnits snabbutbildningar förr... Det här är inte heller en krigsfilm i den meningen att vi får se stridscener och massa blod och "splatter", nej man får se en helt annan sida av ett krig. En sida som man inte tror sig finns...

Jag kommer i alla fall läsa boken "The Monuments Men", för att få helheten till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar