onsdag 1 februari 2017

Brooklyn

Titel: Brooklyn
Originaltitel: Brooklyn
Genre: Drama
Regissör: John Crowley
Baserad på: Brooklyn av Colm Tóibíns
Skådespelare: Saorsie Ronan, Domhnall Gleeson, Emoy Cohen, Jim Broadbent, Julie Walters m.fl.
Utgivningsår: 2016
Längd: 1 timme 41 minuter
Serie: -
Såg den på: DVD 22 januari 2017
Betyg: 3,5

Handling: Lockad av ett jobberbjudande i det förlovade landet på andra sidan Atlanten, lämnar den unga Eilis Lace tryggheten på Irland för 50-talets Brooklyn. Hennes hemlängtan avtar när hon blir blixtförälskad i rörmokaren Tony, men hennes nya, idylliska liv blír abrupt avbrutet av hennes förflutna och hon tvingas snart välja mellan två länder och människorna i dem.

Min kommentar: En vacker film som handlar om Eilis som lämnar trygga Irland för det stora landet i väst. Den är fint filmad, och Saorsie gör rollen som Eilis med bravur, och det är kul att se hur hon förvandlas från en tyst flicka med stor hemlängtan, till att bli en självständig ung kvinna. Två av mina engelska favoritskådespelare är med i den här filmen, och det är Julie Walters och Jim Broadbent. Julie spelar hyresvärdinnan och trots att hon har en väldigt liten roll i den här filmen, så är det hon som lockar fram skratten hos mig. Jim spelar (den katolske) prästen som sponsrar Eilis resa till USA, och han visar sig vara en väldigt mänsklig och omtänksam man.

Det är dock något som gör att filmen inte riktigt kommer upp i en fyra, jag kan inte säga vad det är, men jag hade liksom förväntat mig lite mer av filmen. Men, den är absolut inte dålig, utan jag kan varmt rekommendera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar