söndag 26 februari 2017

Game of Thrones - säsong 3

Hittade bilden på Google
Titel: Game of Thrones - säsong 3
Originaltitel: Game of Thrones - The Complete Third Season
Genre: Fantasy, Äventyr
Skapad av: David Benioff och D.B. Weiss
Baserad på: George R.R. Martins böcker "A Song of Ice and Fire"
Skådespelare: Peter Dinklage, Kit Harrington, Nikolaj Coster-Waldau, Lena Headey, Emilia Clarke, Iain Glen m.fl.
Premiär: 2013
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 min
Såg den på: DVD februari 2017
Betyg: 4

Handling: Jon Snow förs till kungen bortom väggen. Tyrion handskas med diverse problem i efterdyningarna av Stannis misslyckade anfall. Sansa erbjuds en utväg av Littlefinger. Sir Davos försöker sätta stopp för Melisandre. Robb Stark för sitt krigståg vidare. Arya stöter på ett underligt brödraskap. Och allas vår favoritprinsessa Daenerys Targaryen anländer till Astapor där hon hoppas kunna rekrytera den armé hon behöver för att återta Järntronen... Där har vi säsong 3 av Game of Thrones.

Min kommentar: Om jag tyckte att säsong två var våldsam och blodig, så är det "inget" mot säsong tre. Jag fick blunda flera gånger för jag tyckte det var lite väl våldsamt!

I den här säsongen får vi lära känna ännu fler karaktärer, och nu börjar det bli lite svårt för mig att hålla reda på alla karaktärer och allianser som råder. Men, skam den som ger sig! Vi förflyttas mellan mytiska avlägsna städer, mörka fängelsehålor och mörka obehagliga skogar (frågan är om jag någonsin vågar ge mig ut i skogen mer). Ibland får jag tänka till vart jag har hamnat i storyn. För det är en hel del "storys" man flyttas mellan, men man får aldrig långtråkigt när man ser på Game of Thrones.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg om Game of Thrones, så är det livsfarligt att fästa sig vid någon karaktär. I den här omgången så har både Jamie Lannister och Tyrion Lannister fått en plats i mitt hjärta. Vem hade trott det efter första säsongen??

Serien blir bara bättre och bättre för varje avsnitt jag ser. Går man inte igång på själva handlingen så är landskapen återigen fantastiska, specialeffekterna grymma och musiken helt underbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar