lördag 4 februari 2017

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban

Författare: J.K. Rowling
Titel: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Genre: Ungdom, Äventyr, Fantasy
Antal sidor: 317
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Översättning: -
Serie: Harry Potter
Utgivningsår: 1999 (min utgåva 1999)
Format: Pocket
Källa: Biblioteket
Utläst: 4 februari 2017
Betyg: 5

Baksidetext: Harry Potter, along with his best friends, Ron and Hermoine, is about to start his third year at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. Harry can't wait to get back to school after the summer holidays. (Who wouldn't if they lived with the horrible Dursleys?) But when Harry gets to Hogwarts, the atmosphere is tense. There's an escaped mass murderer on the loose, and the sinister prison guards of Azkaban have been called in to guard the school...
     A fantastic new story featuring Harry and his friends from the spellbinding J.K. Rowling.

Min kommentar: Den här gången tog det lite lite tid innan jag fick in flytet i läsningen av boken. Jag vet inte vad det beror på. Men rätt var det var så flöt det på, och jag ville inte lägga ifrån mig boken. Varje gång jag läst en bok så tänker jag, att det kan ju inte bli mörkare, tyngre stämning än vad det var i den här boken. Men, jag borde veta bättre. För det blir det...

Boken tar sin början på sommarlovet mellan andra och tredje året på Hogwarts. Det är inget roligt sommarlov, och det är inte bättre än att Harry faktiskt flyr från Dursleys... Då han använt magi inför mugglare är han säker på att han kommer att bli relegerad från Hogwarts. Men, till hans stora förvåning, så verkar man se mellan fingrarna på detta tilltag. Varför får vi snart veta...

En massmördare vid namn Sirius Black, har rymt från det beryktade fängelset Azkaban, och sägs nu vara på jakt efter Harry Potter. För att skydda Hogwarts, och kanske framför allt Harry så tar man till dementorer som vakter på Hogwarts. Dementorerna, som är riktigt, otäcka, ska även försöka fånga Sirius Black om han kommer till Hogwarts.

I den här boken får vi lära känna några av James och Lilys (Harry Potters föräldrar) vänner och fiender, och vi får veta mer om vad som hände när James och Lily dog. Det är flera vändningar i boken som jag inte riktigt väntat mig (och då har jag ju ändå sett filmen), och slutet var både oväntat och självklart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar