onsdag 24 december 2014

Vinter i drömhuset

Titel: Vinter i drömhuset (A Week in Winter)
Författare: Maeve Binchy
Språk: Svenska (engelska)
Genre: Skönlitteratur, Roman
Utgivningsår: 2014 (min utgåva: 2014)
Antal sidor: 335
Baksidetext: De tre systrarna Sheedy har bott i Stone House i Stoneybridge på Irlands västkust så länge som någon kan minnas. Huset håller helt på att förfalla när den driftiga Chicky Starr återvänder från USA och köper det av systrarna för sina amerikapengar.
     Chickys dröm är att förvandla Stone House till ett hotell där hon ska erbjuda stressade storstadsbor vila och rekreation, goda middagar vid det stora matsalsbordet och ett avspänt sätt att umgås.
     Drömmen blir verklighet när gästerna börjar anlända: sjuksköterskan Winnie som tvingas tillbringa en vecka med sin dominanta svärmor, den amerikanske skådisen John som missat flyget tillbaka till USA, läkarna Henry och Nicola som bär på en hemlighet och svenske Anders som vill lära sig mer om den irländska folkmusiken.

Min kommentar: Den här boken "norpade" jag bara på "nyhetshyllan" på biblioteket. Den står ju så lägligt precis vid ingången och disken... Jag behövde ännu en lättläst bok där jag inte behövde läsa om övervintrande polarresande, isbjörnar och sälar som skjuts, eller om "otäcka" mord.

I den här boken får man följa en person i varje kapitel, men samtidigt så flimrar de andra karaktärerna förbi litegrand i bakgrunden. Jag gillar konceptet att man får följa en person per kapitel då det är en hel del karaktärer som är med i boken. Det hade lätt blivit svårt att hänga med annars. Eller, det hade varit det för mig i alla fall.

På baksidetexten kan vi läsa att Henry och Nicola som har en hemlighet, men det är inte bara de som har en hemlighet. Och jag hade hela tiden känslan av att nu sk*ter det sig. Nu avslöjas det... Så det var lite spännande trots allt.

Det här blev Maeve Binchys sista, och den har allt som Binchys romaner är kända för: värme och humor. Även om den utspelas vintertid, på Irlands västkust...

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar