måndag 22 december 2014

Den allvarsamma leken

Titel: Den allvarsamma leken
Författare: Hjalmar Söderberg
Språk: Svenska
Genre: Roman, Skönlitteratur, Klassiker
Utgivningsår: 1912 (min utgåva: 1991)
Antal sidor: 221
Baksidetext: Han var 22 när han mötte henne. Hon var 19. Året var 1897. Hon var oskuld. Inte han
     De förälskade sig i varandra. Men hur skulle Arvid kunna försörja Lydia på sin usla inkomst som "tidningsmurvel"? Tiden måste gå. Och tiden gav honom pengar, men inte Lydia. Hon gifte sig med en annan.
     Och Arvid lät sig fångas in i ett konvenansäktenskap.
     Nära tio år efteråt möter han henne åter. Den gamla kärleken flammar upp i passion - de förenas, i ett dubbelt äktenskapsbrott.
     Korta möten, kärlek de stjäl sig till. Men fast Lydia frigör sig ur sitt äktenskap kan Arvid inte bryta upp från sitt. Och sakta når honom insikten att Lydias hjärta är rymligare än hans eget, hennes erotiska hunger större än hans. Eller är de en fråga om trofasthet? Eller - är Lydia en mognare, en ärligare människa än han? "En bok där kärleken är sedd i hela sin makt och ändå utan några illusioner", skrev Knut Jaensson. "En av de tre största romanerna genom hundra år", skrev Per Wästberg.


Min kommentar: Boken utspelar sig kring sekelskiftet 1800-1900-talet och huvudpersonerna är Arvid och Lydia, och vi får följa handlingen genom Arvid. Hade det inte varit för en av mina bokcirklar är det inte säkert att jag ens läst den här boken. Men, jag är tacksam för att vi valde den här boken. I början tyckte jag boken var lite seg, och språket är lite smågammaldags emellanåt, men vi får inte glömma att den är skriven redan 1912. Alltså samma år som Sverige och Stockholm stod som värd för sommar-OS. Men, det dröjde inte alltför många kapitel förrän jag var fångad i boken.

Den här boken måste ju varit väldigt kontroversiell när den kom ut. Tänk er själva, en bok som handlar om äktenskapsbrott. Och inte nog med det, det visar sig att Lydia inte bara kan hålla sig till en man utöver sin lagvigde, nej hon träffar flera män. Att Arvid träffar flera kvinnor, och dessutom gör ett butiksbiträde gravid, tror jag inte var lika "farligt". Han betalar ju ändå underhåll för barnet som han ser till får växa upp hemma i Värmland.

Arvid jobbar och stretar på, känner sig lurad till att gifta sig, och går och trånar efter Lydia mest hela tiden. Vad gäller Lydia tror jag hon gillade makten hon hade över män. Inte helt förvånande målas Arvid upp som förloraren i den här boken. Stackars Arvid som är i två kvinnors våld... Men vi får inte glömma hur synen på kvinnor var vid den här tiden. Fast, är det så mycket bättre idag?


Betyg: Efter viss fundering så blir det en 4. Det tog nog ett par dagar innan jag visste vilket betyg jag skulle sätta på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar