onsdag 5 november 2014

The Island

Titel: The Island
Språk: Engelska
Författare: Victoria Hislop
Genre: Skönlitteratur, Roman
Utgivningsår: 2005 (Min utgåva: 2006)
Antal sidor: 490
Baksidetext: On the brink of a life-changing decision, Alexis Fielding longs to find out about her mother’s past. But Sofia has never spoken of it. All she admits to is growing up in a small Cretan village before moving to London. When Alexis decides to visit Crete, however, Sofia gives her daughter a letter to take to an old friend, and promises that through her she will learn more.

Arriving in Plaka, Alexis is astonished to see that it lies a stone’s throw from the tiny, deserted island of Spinalonga – Greece’s former leper colony. Then she finds Fotini, and at last hears the story that Sofia has buried all her life: the tale of her great-grandmother Eleni and her daughters and a family rent by tragedy, war and passion. She discovers how intimately she is connected with the island, and how secrecy holds them all in its powerful grip…



Min kommentar: Boken handlar om en familj som drabbas av spetälska. Hur påverkas övriga familjen när en familjemedlem drabbas av en fruktad sjukdom som spetälska? Vi får även "lära känna" Spinalonga - Europas sista spetälskekoloni och vi får ta del av hur livet kund sett ut där för de som skickades hit.

Det här här Victoria Hislops debutbok, vilket märks i språket. Författaren vill få med så mycket som möjligt, med många detaljer. Inget lämnas åt fantasin att fundera hur en person eller en plats ser ut. Personligen tycker jag att det är för många detaljer. Jag vill gärna skapa mig en egen uppfattning och inte bli matad med allt.
Det här är bokcirkelgruppens senaste bok och jag valde faktiskt boken efter att ha varit på just Spinalonga i samband med en Kretasemester nu i september. Så när jag läste boken så visste jag ju vilken gata Spinalongainvånarna gick på. Jag vet vart biografen fanns och jag vart restaurangen låg och så vidare. Det förstärkte såklart bokens innehåll för min del. Jag såg liksom Spinalonga framför mig...

Boken är lite ojämn tycker jag, då vissa episoder beskrivs väldigt ingående, för att sedan raskt hoppa vidare både ett och två år framåt i tiden. Men det märks att Hislop gjort sin hemläxa, hon har verkligen läst på om spetälska och får fram på ett bra sätt hur sjukdomen ser ut. Boken är även väldigt spretig, det är en del sidohistorier att hålla koll på och som känns lite onödiga. Boken är även ganska förutsägbar då jag redan innan jag läst klart kapitel två vet hur det kommer gå för Alexis...

Betyg: 3

På min blogg där jag skriver om de utflykter jag far omkring på har jag skrivit ett inlägg om mitt lilla besök på Spinalonga. Klicka här så kommer du direkt till inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar