torsdag 13 november 2014

Polarexpeditionen

Titel: Polarexpeditionen
Språk: Svenska (engelska)
Författare: Alec Wilkinson
Genre: Fakta, Polarlitteratur
Utgivningsår: 2012 (Min utgåva: 2014)
Antal sidor: 239
Baksidetext: Det sena 1800-talets upptäcktsiver drev över tusen forskare till Nordpolens ogästvänliga landskap. En av dem var Salomon August Andrée som år 1897 gjorde ett uppmärksammat försök att tillsammans med två kollegor flyga till Nordpolen i vätgasballongen Örnen.
     Den internationella pressen rapporterade om avfärden. Sedan hördes inget mer ifrån expeditionen. Spekulationerna om vad som hänt forskarna var många. Först 33 år senare påträffades deras kroppar, utrustning och dagböcker på isen.
     I Polarexpeditionen skildras en fascinerande epok då äventyrare och upptäcktsresanden under oerhörda umbäranden försökte utforska den okända kontinenten.


Min kommentar: Ännu en bok om Andrées nordpolsexpedition 1897. Hur många böcker i detta ämne finns det egentligen? Många. Den här boken kom ut 2012, och finns nu även på svenska. Och i den här utmaningen har jag ju bestämt att finns den både på engelska och svenska, så behöver jag bara läsa den på svenska.

Boken tar inte bara upp Andrées nordpolsexpedition utan även andra expeditioner samt räddningsexpeditioner. Boken hoppar lite fram och tillbaka i tiden och bland expeditioner. Den börjar 1930 och med den expedition som av en slump träffade på Andréexpeditionens sista läger. Boken avslutas även Andréexpeditionen. Däremellan får vi ta del av allehanda expeditioner, men även om Andrées förberedelser med mera.

Dessvärre tröttnade jag efter ett tag på boken och fick helt enkelt kämpa mig igenom den. Det har egentligen inte så mycket med själva boken att göra egentligen utan utmaningen. Periodvis tröttnar jag bara på den. All läsning blir ett "tvång", och då har jag svårt att plocka fram och boken och läsa. Det var inte bara gammal skåpsmat i den här boken utan jag lärde mig en del nytt faktiskt. Eller så var det också viss fakta som jag läst flera gånger innan men aldrig lagt på minnet. Nu helt plötsligt "trillade polletten ner".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar