tisdag 16 april 2013

Välkommen till den arktiska världen

Titel: Välkommen till den arktiska världen
Språk: Svenska
Författare: Jen Green
Utgivningsår: 2002
Antal sidor: 64 sidor
Baksidetext: Välkommen till den arktiska världen.
     Följ med oss på en resa till den nordligaste delen av vår värld - Arktis. På uppslag fyllda med fakta får du möta de olika folkslag som bebor detta kalla område och läsa om deras liv, kultur och historia. Läs om hur de kunnat överleva i årtusenden i ett av jordens hårdaste klimat och hur deras ättlingar lever idag. Beundra deras skicklighet både som konstnärer och jägare. Ett antal projekt som du kan själv kan genomföra, hjälper dig att förstå polarfolkens liv - bygg en modell av en igloo som skydd mot de kalla vintervindarna, gör en traditionell samemössa eller en schamantrumma.

Andra titlar i serien Välkommen till:
Antikens Grekland
Faraos Egypten
Romarriket
Stenåldern
Vikingarnas värld


Min kommentar: Jag är svag för faktaböcker. Oavsett om det är en barnfaktabok eller en "vanlig" faktabok. Så den här boken har jag faktiskt sett framemot att läsa. Och jag blev inte besviken. Kapitlen tar upp saker som forntida ursprung, den arktiska världen, folken i norr, bekvämligheter, familjeliv, barnen, jakt, kläder, tro och ritualer, utveckling med mera. Här finns en tidslinje och en massa pyssel. Men varför skriver man alla kapitel i dåtid? Jag förstår att man gör de i de kapitlen som tar upp just förr i tiden. Men en del traditioner, har de ju faktiskt kvar...
 
Även om jag nu inte är ett barn, så hade jag stor glädje av den här boken, och det kan hända att den faktiskt hamnar i min bokhylla... Man vet aldrig. Jag är som sagt svag för faktaböcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar