lördag 6 april 2013

Arktis - En gränslös värld

Titel: Arktis - En gränslös värld
Språk: Svenska
Författare: Torgny Nordin
Utgivningsår: 2001
Antal sidor: 240 sidor
Baksidetext: Den arktiska naturens karga skönhet har lockat människor i tusentals år. För somliga har den inneburit undergång och död, för andra har Arktis utgjort grunden för ett gott liv. I denna gäckande värld har vetenskap och politik, romantik och vardagsliv flätats samman på ett mycket speciellt vis.
     Arktis - en gränslös värld består av essäer som berättar om hur de första eskimåfolken vandrade in över öde tundrorna längst i norr, om vikingarna som under 900-talet bosatte sig på Grönland, om förhållandena för säljägare och kolgruvearbetare och hur upptäcktsresenärer och vetenskapliga expeditioner kartlagt området.
     Författaren Torgny Nordin skildrar arktiska ursprungsfolk som nenetserna i Sibirien, inuit i Kanada och polareskimåerna på Grönland. Också de europeiska polarfararnas visioner och den västerländska självupptagenheten som ofta fått destruktiva följder disktueras. Vi får följa med i sökandet efter Nordväst- och Nordostpassagen, på spaningen efter ingenjör S.A. Andrées försvunna ballong och den brittiske sjöofficeren James Ross jakt efter magnetiska nordpolen. Kampen om Spetsbergens mineraler samt A. E. Nordenskiölds undersökning av den grönländska inlandsisens hemligheter exemplifierar några av de svenska insatserna i Arktis.
     Arktis - en gränslös värld är också en personlig skildring av det arktiska landskapet och hur det är att färdas och leva i Arktis idag. Genom sina tankar och fotograferier lyckas författaren förmedla en känsla av närvaro i ett område som annars ofta beskrivs som avlägset, kart och livsfarligt.


Min kommentar: Jag gillade den här boken. Det tog ett litet tag innan jag faktiskt valde att ta tag i boken att läsa den, men det beror egentligen på att jag hade en hel hög med andra böcker från bibblan som krävde att få bli lästa. Men, när jag väl tog tag i boken så tog det inte mer två-tre dagar innan boken färdigläst. Nu är ju jag en snabbläsare, och de här bokprojektsböckerna, kanske jag inte läser extremt noggrant heller för den delen. För det viktigaste är ju ändå att jag vet vad böckerna handlar om, inte på vilken sida jag hittar vilken fakta. Att jag häromdagen åkte väldigt mycket buss och färja till och från jobbet gjorde ju sitt till, då hade jag verkligen tid att läsa!
 
Jag gillade att kapitlen var tydligt indelade efter olika teman, och att man fick en historisk tillbakablick på hur det var "när det begav sig", för Torgny följer ju historiska upptäckare och vetenskapsmän i Arktis. Att han sedan beskriver hur det ser ut idag och med underbara bilder därtill gör inte saken sämre.
 
Efter att ha läst den här boken så vill jag åka till många av de här platserna och få se det med mina egna ögon! Jag vill väl kanske inte sova i nåt tält när stormarna viner... Men vad fasiken, är det det som krävs så...
 
Och lika fascinerad som jag är av de här upptäcktsresandena och vetenskapsmännen/polarforskarna, så blir jag lika förbannad när jag tänker på hur den "vite mannen" genom historien trott att han är överlägsen ursprungsbefolkningen. Den "vite mannen" gör liksom vad han själv tycker. Och folket som redan finns på plats är hedningar/vildingar som inte kan något. Men, när den "vite mannen" upptäcker att vildingen faktiskt överlevt här i evigheters evigheter, ja då ska nenetsen, inuiten, polareskimån eller vem det nu än är ovillkorslöst assistera den "vite mannen". Närhelst det passar den "vite mannen". Sedan tog även den "vite mannen" med sig dessa "polarfolk" tillbaka till Europa eller Amerika för att liksom visas upp som nån trofé. Vem är det som är en hedning egentligen? Jag blir arg bara jag tänker på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar