lördag 10 november 2012

Ett Solvarv 1980

Titel: Ett Solvarv i Gränna 1980
Författare: Gränna Hembygdsförening
Utgivningsår: 1980
Antal sidor: 56 sidor
Baksidetext: -



Min kommentar: Redan när jag ser framsidan så inser jag att det här är en årgång jag kommer gilla. Jag menar, det är ju kungen på framsidan! I "boken" kan vi bland annat läsa konung Carl Gustafs tal, Andréemuseets invigning, om Vista kompani, hur det var att vara ung i Grännabygden och om flyktingläger i Gränna på 1940-talet.

Under 1979:
- var det en hård vinter. Det ena vinterovädret avlöste det andra. Temperaturer på 20-30 minusgrader noterades. Kraftiga snöoväder orsakade trafiksvårigheter och den 29 mars förbereddes körväg till Visingsö.
- Ny musikform. Bluegrass är en ny form av folkmusuk, som bland annat Gränna-kapellet Staffans Stollar presenterar. Ett 40-tal av dessa stränginstruments entusiaster var sista veckohelgen i augusti samlade i Gränna.
- siste sbyslaktaren utförde sin sista slakt. Han heter Gustaf Karlsson, hittills bosatt i Mörstorp och har i nära 50 år biträtt grannar och vänner vid gris- och kreaturslakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar