fredag 9 november 2012

Ett Solvarv 1979

Titel: Ett Solvarv i Gränna 1979
Författare: Gränna Hembygdsförening
Utgivningsår: 1979
Antal sidor: 56 sidor
Baksidetext: -



Min kommentar: I Ett Solvarv i Gränna 1979 kan vi bland annat läsa om Gränaskolans första skede, Gästgiveri och gästgivare, John Bauers sista resa och interner och flyktingar. Vi får även titta lite närmare i ett familjealbum.

Det som jag fastnade för i den här årgången var dels det om Grennaskolans första skede. Jag hade till exempel ingen aning om att den egentligen var tänkt att vara kopplad till Stockholms Universitet. Jag fastnade även för kapitlet om interner och flyktingar. Jag visste ju att det under några månaders tid fanns ett gäng amerikanska flygare här (i samband med andra världskriget). Ja ni kan ju tänka er, flickorna flockades ju som flugor kring dessa snygga och charmiga amerikaner. Men jag vet nu att man tagit emot flyktingar och interner även från andra länder och vid olika tidpunkter!

Under 1978:
- samlade Andrée Memorial under Gränna Ballongklubbs värdskap 25 varmluftsballonger
- övertogs Gränna boktryckeri, ortens äldsta företag, grundat 1857, av Rune Karlsson
- lades grunden för Gränna Bluegrassfestival kan man säga. Då samlades nämligen några Bluegross(?)- och Old timesgrupper och höll "oorganiserad" träff i Gränna under värdskap av Staffans Stôllar och lät sig höras här och var under en veckohelg. Kanske kan det bli något årligt evenemang,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar