onsdag 14 november 2012

Djävulsbibeln

Titel: Djävulsbibeln (Die Teufelsbibel)
Originalspråk: Tyska
Författare: Richard Dübell
Utgivningsår: 2007
Antal sidor: 528
Baksidetext: En gripande och nervkittlande roman om den mest gåtfulla handskriften i kyrkans historia.
     I ett benediktinerkloster i Sydböhmen 1572 blir åttaårige Andrej vittne till en fruktansvärd massaker: tio människor, däribland Andrejs föräldrar, mördas brutalt av en munk som går bärsärkargång med en yxa. Andrej lyckas fly, men har genom sin far fått veta att klostret gömmer en av kyrkans bäst bevarade hemligheter - Djävulsbibeln. Boken sägs rymma all världens vetande och anses ha kraft att förgöra hela mänskligheten. Den vaktas av klostrets munkar, som dödar alla som på något sätt får kännedom om dess existens.
     Under Andrejs tuffa uppväxt kan han inte glömmma historien om den mystiska handskriften. Han är inte heller den ende som överlevde massakern i Syböhmen och har kännedom om den värdefulla skriften och snart är sökandet efter Djävulsbibeln igång...


Min kommentar: Det här är en bok som jag blev nyfiken på bara genom att läsa titeln och se framsidan (som inte ser likadan som bilden jag hittat, orkade inte fota och lägga upp). När jag sedan läste baksidetexten var jag fast! Den här boken måste jag bara läsa! Innan jag satte igång med att läsa boken så googlade jag på den och så kollade jag även på Boktipset.se och läste lite kommentarer om boken. Och det var inget bra betyg den fick. Skit också, tänkte jag. Men, nu har jag köpt boken och nu får jag läsa den var nästa tanke.

Men, tyvärr, den var inget vidare. Vilket är synd, för den har ju en jättepontetial. Det som drar ner betyget är att den är rörig. Det är alldeles för mycket karaktärer att hålla koll på, och så kommer det in ytterligare ett "sidospår". Jag som knappt kan hålla isär sidospåren i typ Wallanderböckerna... Ja, ni förstår ju själva. Texen var liten med. Alltså var det väldigt mycket text på varje sida, och boken är ändå 528 sidor med "tack-texten".

Jag började läsa boken på bussen upp till Stockholm och Tjejmilen den 30 augusti, men lade ner ganska fort då jag inte orkade hålla fokus på de små bokstäverna i boken. Sedan blev den liggandes bra länge, innan jag för ett par veckor sedan tog mig i kragen och helt sonika bestämde mig för att nu ska boken läsas klart!

Betyg: På Boktipset gav jag boken 2, men det är en svag tvåa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar