onsdag 25 januari 2017

Mamma Mia

Bilden kommer från IMDB.com
Titel: Mamma Mia! The Movie
Originaltitel: Mamma Mia! The Movie
Genre: Komedi, Musikal
Regissör: Phyllida Lloyd
Baserad på: Mamma Mia! The Musical!
Skådespelare: Meryl Streep, Pierce Brosnan, Colin Firth, Stellan Skarsgård, Julie Walters,
Dominic Cooper, Amanda Seyfried, Christine Baranski m.fl.
Utgivningsår: 2008
Längd: 1 timme 44 minuter
Serie: -
Såg den på: TV3 jul- och nyårshelgen
Betyg: 5

Handling: Filmen bygger på succémusikalen med samma namn där den blivande bruden Sophie (Amanda Seyfried) är på jakt efter sin pappa inför den stora dagen. Det är bara ett problem - hon vet inte vem han är. Men efter att ha tjuvläst sin mammas (Meryl Streep) dagböcker, kommer hon fram till att han är någon av hennes tre gamla pojkvänner. Hon bjuder in dem alla tre, även om hon vet att hennes mamma inte kommer att bli glad...
Sophie försöker desperat hemlighålla deras närvaro, men det dröjer inte länge förrän hemligheten avslutas och det roliga börjar!

Kommentar: Rent krasst, nej det är ingen vidare story. Replikerna har en del att önska. Och det mest är faktiskt inspelat i en studio. Men, jag älskar filmen. Det kan bero på att jag älskar ABBA:s musik, även om jag rent krass är lite för ung för att ha upplevt dem. Och jag älskar Meryl Streep, Pierce Brosnan, Colin Firth (det kan inte ha undgått någon), Stellan Skarsgård och Julie Walters.

Jag kan förbise att herrarna i filmen, förutom Dominic då, egentligen inte kan sjunga. Jag dras ändå med i varje sångnummer, och kan absolut inte hålla tyst. Jag sjunger med, ja, jag till och med säger replikerna i förväg! Det här en sån där film som inte kräver det minsta av dig som tittar på filmen, det är liksom bara att flyta med. Och jag ser den minst en gång per år. Det bara är så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar