onsdag 11 januari 2017

Domaren

Författare: Ian McEwan
Titel: Domaren
Genre: Roman, Drama
Antal sidor: 258
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Children Act
Översättning: Niclas Hval
Serie: -
Utgivningsår: 2014 (min upplaga 2015)
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Utläst: 13 december 2016
Betyg: 4
Bokcirkelbok

Baksidetext: Fiona May, överrättsdomare, erkänd för sin skicklighet att döma i  ytterst svåra dilemman, kallas in för att ta ett beslut i ett fall där en sjuttonårig pojke av religiösa skäl vägrar ta emot en blodtransfusion som kan rädda hans liv. Kan han med lagens hjälp tvingas till det?
     Fiona besöker pojken på sjukhuset, ett möte som väcker starka känslor och ger henne anledning att fundera över sina egna prioriteringar i livet. Hennes långa äktenskap är i gungning samtidigt som hon nu måste fatta ett beslut som ytterst handlar om liv eller död. Tiden är på väg att rinna ut och hennes dom kommer att få konsekvenser hon inte hade förutsett.

Med tonsäkert gehör och omisskännlig stilistisk känsla bygger Ian McEwan upp en nästan gastkramande tät stämning när han ställer frågor om kärlek, liv och död på sin spets.

Min kommentar: Det här är faktiskt den första boken jag läser av Ian McEwan, så jag har inget att jämföra med vad gäller hans andra böcker. Det är en välskriven berättelse och jag dras in i den med en gång. Författaren beskriver väldigt bra hur en rättegång kan gå till, utan att det blir för tungt att hänga med. Men, själva fallet och dilemmat som boken handlar om upptar en väldigt liten del av boken. Vi får veta desto mer om Fiona och hennes man och deras bekymmer, hennes intresse för klassisk musik. Då klassisk musik inte är min starka sidan så tycker jag faktiskt att just den biten är lite tråkig, och vissa partier skumläste jag faktiskt bara igenom.

Språket är väldigt bra i den här boken, och generellt behöver författaren inga jätteomskrivningar för att förklara något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar