torsdag 2 oktober 2014

Tills dess din vrede upphör

Titel: Till dess din vrede upphör
Språk: Svensk
Författare: Åsa Larsson
Genre: Skönlitteratur, Roman
Utgivningsår: 2008 (Min utgåva: 2009)
Antal sidor: 330
Baksidetext: "Luften och hans egna rörelser hade rört upp så mycket slam inuti planet att han inte längre kunde se handen om han håller armen utsträckt och lyser på den med ficklampan. Det är som att simma i en grön soppa.
     Han ser ingenting. Absolut ingenting. Han vet inte längre vad som är upp och ner.
     Linan som är fäst vid hans viktbälte fastnar lite här och där, i lastsurrningskrokar i golvet, i ett avslitet säte, i ett löst säkerhetsbälte. Överallt. Sedan börjar han simman på linan. Krockar med den. Fastnar i den. Den löper som ett spindelnät inuti planet. Och han hittar inte ut."

Någon mördar Wilma Persson och Simon Kyrö när de dyker på ett plan i Vittangijärvi.
     Vad är det för en gammal hemlighet de har kommit på spåren? Och vem är beredd att mörda för att hindra att den kommer ut?
     En mordutredning tar sin början där polisinspektör Anna-Maria Mella hotas och kammaråklagare Rebecka Martinsson får besök av de döda.


Min kommentar: Den här boken är ju spännande från första meningen. Jag tycker det är "kul" att man får följa berättelsen genom Wilma. Som ju är död. Hon berättar i början hur hon och hennes pojkvän dör och jag lovar, det var inte långt ifrån att jag fick andnöd själv där jag låg i solstolen och var med när Wilma och Simon drunknar. Ja usch ja. Man får ganska snart veta vem som är mördaren och i den här boken är det mer orsaken till mordet som är det man vill få veta. Vad är det med det där planet som gör att man känner att man måste mörda två personer för att hemligheten inte ska komma ut.

Inför den här boken så hade jag inte läst baksidan så noga, så jag hade inte koll på att det här är bok nummer i fyra i serien om åklagaren Rebecka Martinsson och polisinspektör Anna-Maria Mella. Jag funderade ett tag på var i Solstorm som den där dödsskjutningen ägde rum som gjorde att Anna-Maria och Sven-Erik helt plötsligt inte kan prata med varandra längre, men när jag inte kunde komma på det, så tog jag och läste lite mer noggrant på bokens baksida. Då upptäcker jag att det här är fjärde boken och inte andra som jag av någon anledning trodde att det var! Så, nu måste jag ju ta och läsa de andra två böckerna med...

Betyg: 3,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar