lördag 4 oktober 2014

Familjen Walsh A-Ö

Titel: Familjen Walsh A-Ö (Mammy Walsh's A-Z of the Walsh Family)
 Språk: Svenska (Engelska)
Författare: Marian Keyes
Översättare: Katarina Jansson
Genre: Skönlitteratur, Roman, Chick-lit
Utgivningsår: 2012 (Min utgåva: 2013)
Antal sidor: 116
Baksidetext: Det är närmare tjugo år sedan Marian Keyes debuterade med succén Vattenmelonen, och blev tongivande inom chick lit-genren. Hennes böcker om döttrarna i familjen Walsh har lästs och älskats över hela världen. Nu är det mamma Walsh tur att berätta sin historia - i lexikonform.

Marian Keyes blandning av humor, svärta och romantik får en ny dimension när mamma Mary berättar om livet som "mickriark" i familjen Walsh. Förtroligt ger hon läsaren sina tankar och alltifrån sin egen mamma och sina döttrar till obegripliga nymodigheter som stringtrosor, depressioner och broccoli.


Min kommentar: Äntligen ska man få höra mamma Walsh historia. Hur hon upplever allt som hennes döttrar redan delgivit oss. Och jag kan inte låta bli att undra hurdan hon är. Hon verkar genuint ogilla alla sina barn. Det är en liten annorlunda touch på boken då den är skriven i lexikonform, men idén är ju kul. Dock är jag inte lika överförtjust i den här boken som de övriga. Det beror knappast på formatet, utan att det känns uttjatat. Men visst, även om jag inte riktigt tokälskar boken så kom jag på mig själv fnissa till både en och två gånger. Stilen är den samma, så man känner direkt att det här är en Keyes-bok. Och jag gillar hennes lite råa stil. Jag får nog ta en titt på hennes övriga böcker, som inte handlar om familjen Walsh. Fast det skulle ju onekligen vara kul att få veta lite mer om mr Walsh och hur han ser på saker och ting!

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar