fredag 3 oktober 2014

Hemligheten på Mercy Close

Titel: Hemligheten på Mercy Close (The Mystery of Mercy Close)
Språk: Svenska (Engelska)
Författare: Marian Keyes
Översättare: Katarina Jansson
Genre: Skönlitteratur, Roman, Chick-Lit
Utgivningsår: 2012 (Min utgåva: 2013)
Antal sidor: 492
Baksidetext: Helen, den yngsta i systerskaran Walsh, har vid 33 års ålder hamnat i en återvändsgränd. I finanskrisens svallvågor har hon blivit av med lägenheten och tvingats flytta hem till föräldrarna, hennes uppdrag som privatdetektiv sinar och hennes nya kärlek Artie umgås oroväckande mycket med sin exfru.

Just som en annalkande depression hotar att sätta klorna i henne dyker ett nytt fall upp ur tomma intet. Problemet är att det är Helens fruktansvärda, men fortfarande ursnygga, ex Jay Parker som vill anlita henne. Man när hon får veta att fallet handlar om en försvunnen medlem i Irlands största, nyligen återförenade pojkband Laddz kan hon inte undgå att bli nyfiken...

Fallet kastar in Helen i en värld av glamour och kändisar, där ingen talar sanning och alla har dolda agendor. Samtidigt måste hon brottas med sina komplicerade känslor för Jay Parker och värja sig mot den smygande depressionen. Kommer hon lyckas lösa fallet som kan rädda hela hennes karriär?


Min kommentar: Jag har varit svag för Marians böcker ända sedan "Vattenmelonen", och efter tre otäcka böcker var det dags för något mer lättsmält! Och vad är då bättre en "liten" (492 sidor) chick-lit? Nu har jag ju följt familjen Walsh genom åren, även om det var rätt så länge sedan jag läste boken innan den här, så jag fick tänka till lite emellanåt, men snart så hade jag koll på karaktärerna igen.

Jag älskar verkligen sättet Marian skriver på, och jag kom på mig själv fnissa/skratta flera gånger där i solstolen! Om jag ska säga något om karaktärerna så är det om mamman i familjen. Hon är ju rent av hemsk. Fast ändå kan jag inte låta bli att fnissa åt henne. Av hennes fem döttrar tror jag inte hon gillar någon av dem. Det är inget hon visar i alla fall! Hon hittar då fel på alla. Och depression, det finns inte ens. Det är bara ett dumt påhitt enligt mrs Walsh. Och tänk då när Helen, för åtminstone andra gången är på väg in i en depression...

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar