tisdag 30 september 2014

Döden på en blek häst

Titel: Döden på en blek häst
Språk: Svenska
Författare: Amanda Hellberg
Genre: Skönlitteratur, Skräckroman
Utgivningsår: 2010 (Min utgåva: 2011)
Antal sidor: 315
Baksidetext: När Maja Grå var tio år försvann hennes mamma spårlöst. Nu, tio år senare, vill Maja lägga allt det smärtsamma bakom sig och flytta till England. Men, det förflutna hinner ikapp henne innan hon ens hunnit påbörja studierna vid den anrika konstakademin i Oxford. Polisen har hittat hennes mamma i kuststaden Brighton. Brutalt mördad.
     Medan höstmörkret smyger genom Oxfords gränder försöker Maja glömma och gå vidare. Men hennes förmåga att se och känna mer än andra gör det omöjligt. Mamman lämnar henne inte i fred, och varnar henne för att fienden kan finnas närmare än hon tror...

Döden på en blek häst är en suggestiv skräckroman där de levande hemsöks av de döda, som vägrar att lägga sig till ro förrän sanningen uppdagats.


Min kommentar: Ännu en bok som fått stå i min bokhylla alltför länge och vänta. Jag har velat läsa den här boken väldigt länge. Men, så fick jag ju höra att det fanns bok innan "Döden på en blek häst", nämligen "Styggelsen". Och när det är en serie så vill jag ju så klart läsa böckerna i rätt ordning... Så ända sedan jag läste ut "Styggelsen" i början av maj så har jag velat läsa den här boken. Men, som ni förstått med bokprojekt modell jättestort och två bokcirklar så blir det inte så mycket tid över till att läsa "vanliga" böcker. Men, i samband med den där semesterresan så packade jag ner "Döden på en blek häst".

Jag blev inte besviken. Även den här boken är riktigt otäck. Bara det att det utspelar sig i ett mörkt och grått England gör boken lite otäck... Det var inte så att jag fick lägga ifrån mig boken som jag fick göra med "Styggelsen" då det blev riktigt otäckt ett tag, men inte långt ifrån. Återigen är jag glad att jag enbart läste den i solstolen och inte i sängen precis innan läggdags, för då hade jag med all säkerhet drömt mardrömmar!

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar