måndag 29 september 2014

Mörk jord

Titel: Mörk jord (Blacklands)
Språk: Svenska (Engelska)
Författare: Belinda Bauer
Översättare: Ulla Danielsson
Genre: Skönlitteratur, Spänningsroman
Utgivningsår: 2010 (Min utgåva: 2012)
Antal sidor: 277
Baksidetext: För 18 år sedan försvann Billy Peters. Hela byn tror att han blev mördad - seriemördaren Arnold Avery har ju trots allt erkänt att han mördade sex andra barn och grävde ner dem på den ödsliga heden.
     Men Billys mor vägrar tro att han är död. Varje dag står hon vakt vid fönstret och väntar, medan familjen faller sönder omkring henne.
     Och varje dag efter skolan gräver tolvårige Steven ute på Exmoorheden. Han har nämligen bestämt sig för att rädda sin familj från morbror Billys spöke. Om det så innebär att han måste gräva upp och visa mormor skelettet efter hennes mördade son.
     Så tar han även nästa steg - Steven skriver brev till psykopaten Arnold Avery i fängelset.
     Brevet blir början på en livsfarlig katt-och-råtta-lek mellan ett desperat barn och en uttråkad seriemördare. En lek som kommer få mycket värre konsekvenser än Steven någonsin kunnat föreställa sig.
     BELINDA BAUERS debutroman Mörk jord belönades med deckarvärldens mest prestigefyllda pris, The Gold Dagger.


Min kommentar: Den här boken har stått alltför länge i min bokhylla och väntat på att få bli läst. Den verkar ju onekligen lovande. Men, så har ju så många andra läsprojekt, så "vanliga" böcker hamnar lite på efterkälken. Men, en tvåveckors semesterresa gjorde att jag äntligen fick tid till att läsa boken.

Boken är spännande och en del delar är riktigt otäcka. Speciellt delarna där Avery är huvudpersonen. Jag är glad att jag inte läste den i sängen alldeles innan jag skulle sova. Men samtidigt blev jag inte helfrälst. Trots att den hyllats rejält. Eller det kanske är just därför? Förväntningarna var rätt så höga om jag säger som så. Boken är bra skriven, men lite seg i början. Det tar sig dock och när upplösningen närmar sig, ja då ökar pulsen lite...

Det är ingen tjock bok, vilket gjorde att jag läste ut den på ett par dagar bara där i solstolen. Jag tycker att längden på boken gör att den håller hela vägen ut. Hade den varit säg 100 sidor tjockare så tror jag inte att boken varit lika bra.

Betyg: 3,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar