lördag 20 september 2014

Rosens namn

Titel: Rosens namn (Il nome della rosa)
Språk: Svenska (Italienska)
Författare: Umberto Eco
Översättare: 
Genre: Skönlitteratur, Roman, Klassiker
Utgivningsår: 1983
Antal sidor: 559
Baksidetext:
Broder William från Baskerville sänds år 1327 till ett norditalienskt benediktinerkloster för att medla i kampen mellan påven i Avignon och kejsar Ludvig. Under hans vistelse i klostret mördas en munk per dag. Broder William dras in i utredningen av morden.



Min kommentar: Det är i grund och botten en delikat deckarberättelse där vi får följa William och Adsos jakt på mördaren i ett kloster. Men, jag har kommit fram till att jag har lite svårt för just böcker som utspelar sig under medeltiden. Jag vet inte varför, för jag tycker det är en väldigt intressant period, och jag älskar filmer som utspelar sig under medeltiden...

Hur som helst, vi får följa broder William och Adso under sju dagar och den delen när man får "följa" munkarna gillar jag, även om det är en hel drös med munkar att hålla koll på. Det är tur att det i början av boken finns en lista på de viktigaste personerna att hålla koll på.

Det fanns dock partier som jag faktiskt bara skumläste eller mer eller mindre hoppade över. Det var framför allt styckena som var på latin. Jag förstår varför författaren vill ha med det, det blir lite mer "autentiskt", men då jag inte kan latin, förutom en del medicinska termer, så förstår jag ju inte något, men längst bak i boken finns det översättningar till de latinska uttryckena, men jag orkade faktiskt inte hålla på och bläddra fram och tillbaka så jag hoppade helt enkelt över de latinska styckena. Den andra delen som jag inte tyckte var lika intressant i boken var mötet som skulle ske i klostret, och anledningen till att broder William över huvud taget kom till klostret, det kändes mer som en utfyllnad i boken, för att fylla ut den... Just den delen skumläste jag, för jag ville ju trots allt veta vem mördaren eller mördarna var!

Då jag inte är den bästa mordutredaren så förstod ju inte jag vem mördaren var förrän alldeles i slutet! Och det är ju bra, för då fortsätter jag ju läsa boken, för jag vill ju ändå veta vem boven är! Och vilket slut sedan. Det blir riktigt dramatiskt till slut.

Den här boken har ju självklart filmats och Sean Connery spelar broder William. Jag har sett små sekvenser av filmen och det enda jag minns är faktiskt Sean Connery i munkkåpa, och nu när jag läst boken så måste jag ju se filmen. Även om jag vet hur det slutar!


Betyg: 3,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar