måndag 30 juni 2014

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap

Titel: Guernseys litteratur- och potatisskalspajsssällskap (The Guernsey Literary and Potato Peel Society)
Språk: Svenska (Engelska)
Författare: Mary Ann Shaffer
Översättare: Helena Ridelberg
Genre: Skönlitteratur, Roman
Utgivningsår: 2008 (min upplaga: 2010)
Antal sidor: 310
Baksidetext: London januari 1946: Livet börjar så smått återgå till det normala efter kriget och för författaren Juliet Ashton innebär det att hon nu på allvar kan börja fundera på sitt nästa bokprojekt. En dag får hon ett brev från en Dawsey Adams på den lilla ön Guernsey i Engelska kanalen.
     Juliet och Adams börjar brevväxla. Han berättar om livet och människorna på ön och om tyskarnas ockupation av Guernsey under krigsåren. Och han berättar om öns mycket speciella läsecirkel, Guernseys litteratur.- och potatisskalspajssällskap. Snart har Juliet inlett brevväxling med flera av läsecirkelns medlemmar. Hon fängslas av deras öden och liv och bestämmer sig för att besöka sina nyfunna vänner. Det blir en resa som förändrar hennes liv.

Lånat från nätet

Min kommentar: Den här boken har båda mina partners in crime i "Jane Austen-cirkeln" pratat om hur bra den är. Så vid förra träffen så frågade jag P om jag inte kunde få låna hennes ex av boken. Jag hade väl inga större förväntningar på boken, då jag inte riktigt hajade titeln. Eller rättare sagt, det enda jag kom ihåg var nåt med potatisskalssällskap... Men, man ska inte döma hunden efter håren, eller hur är det man brukar säga?

Jag satte igång och börja läsa boken, men hade lite svårt att komma in i den. Detta beroende, tror jag, att den är skriven i brevform. Fördelen med den här typen av bok är ju att kapitlen ofta är väldigt korta, och så får man ofta se två sidor av samma mynt. Men, när jag väl kommit en liten bit in i boken och jag började få kläm på alla personer så var det bara att läsa på. För det är en himla massa personer att ha koll på. Jag måste ju veta hur det var för Guernseyborna under andra världskriget. Och hur gick det för Elizabeth egentligen? Jag fattade tycke för Elizabeth, Dawsey men också Will Thisbee. För Will har ju fattat galoppen vad gäller bokcirklar. Man bara måste ha något att äta vid sina träffar. Oavsett om man bara har tillgång till potatisskal... Så är det. I den stora bokcirkeln jag är med i så är jag eg inte så noga med vilken bok vi diskuterar. Nej, nej. Det är mat och skvaller jag är ute efter!

För att vara en bok som insinuerar om att den ska handla om en läsecirkel så handlar den förvånansvärt lite om just böcker och läsande. Nej, den handlar mer om människorna på ön och deras relationer till varandra och om hur kriget påverkade dem!

Men jag måste nog hålla med P och M, det är en mycket bra bok. Jag gillar den verkligen. Det är de här människoödena som griper tag i mig. Jag ångrar bara att jag inte tagit tag i boken tidigare...

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar