torsdag 12 juni 2014

Den store Gatsby

Titel: Den store Gatsby (The Great Gatsby)
Språk: Svenska (Engelska)
Författare: F Scott Fitzgerald
Översättare: Christian Ekvall
Genre: Skönlitteratur, Roman, Klassiker
Utgivningsår: 1925 (min upplaga: 2010)
Antal sidor: 207
Baksidetext: Nick Carraway kommer till New York för att bli aktiemäklare, flyttar till en villa på Long Island och börjar umgås med det flärdfulla paret Tom och Daisy Buchanan. Till granne får han en ytterligt gåtfull och kolossalt förmögen person som brukar ge storslagna fester utan att själv visa sig. Hans namn är Jay Gatsby.
     Den store Gatsby är en av den moderna litteraturens mest uppmärksammade och inflytelserika romaner som inte visar någon tendens att förlora sin förmåga att fascinera. Boken är lika känd för miljön som målas upp, den glittrande partyvärlden i New York under det vimsiga 20-talet, med nattklubbarna och upptempojazzen, med det obekymrade förmögna partyfolket med sina snabba sportbilar och efterfester i lyxvillaförorterna som för handlingen - den blossande heta kärlekshistorien som trotsar både besinning och förnuft. Här i efterlängtad nyöversättning av Christian Ekvall.



Min kommentar: Vi i Jane Austen-gruppen har nu läst alla Jane Austens romaner och har nu gått vidare till klassike. Och vår första klassiker blev "Den store Gatsby".

Den här boken hade jag ganska stora förväntningar på, då jag hört mycket om den. Men, jag kan säga med en gång att jag vet inte riktigt vad jag tycker om boken. Jag hade lite svårt att komma in i boken, det var liksom ingenting som fångade mitt intresse. Jag får liksom ingen riktig känsla för karaktärerna och som M sa igår - handlingen är tunn. Nu har väl inte det hindrat mig förut vare sig vad gäller böcker eller filmer, men jag hade förväntat mej lite mer tyngd.

Den stora frågan jag ställer mej efter att ha läst ut boken är: Vem är Gatsby? Vad gör han egentligen? Och varför anordnar han de här festerna? Det sistnämnda vet jag väl egentligen, det är ju för att han vill träffa Daisy... Finns ens Gatsby? Är det en slump att Nick bor granne med Gatsby? Och vad är det som driver Daisy? Är det bara pengar?

Själva stämningen/atmosfären i boken är mörk/tung. Man har hela tiden känslan att något kommer barka åt h*lvete snart. Det kan vara det att jag under en period läst en del böcker som jag uppfattar lite tunga. Och det blir jobbigt i längden. Och helt ärligt så hade jag nog förväntat mig en lite mer glättig bok med alla fester och jazzmusiken...

Betyg: 3.  Betyget blir trots allt en trea. Precis när jag läst ut boken så vacklade jag mellan en tvåa och en trea, men bestämde mej sedan för att den är en trea. Och jag börjar nog trots allt gilla boken lite mer varje gång jag tänker på den. Den blir nog en omläsning om några år!

Vem är Gatsby?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar