tisdag 24 juni 2014

Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd

Titel: Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd (The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry)
Språk: Svenska (Engelska)
Författare: Rachel Joyce
Översättare: Katarina Jansson
Genre: Skönlitteratur, Roman
Utgivningsår: 2012 (min upplaga: 2013)
Antal sidor: 333
Baksidetext: Harold Fry går hemifrån en vanlig morgon för att posta ett brev sin före detta arbetskamrat Quennie. Han har ingen aning om att han nu påbörjar en fotvandring som ska ta honom över hela England, från Kingsbridge i söder till Berwick-upon-Tweed i norr. Harold har varken vandringskängor eller regnkläder och han saknar karta, kompass och mobiltelefon, men han går oförtrutet vidare. Han vet att han måste fortsätta sin vandring, om han ska hinna fram till Quennie innan det är för sent.

Rachel Joyce är författare och dramatiker. Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd är hennes romandebut.
Bilden är lånad från Bokus

Min kommentar: Den här boken har stått ganska länge i min bokhylla, och när det nu var dags för mig att välja bok till bokcirkeln så tänkte jag att det var dags att ta tag i den här boken!

Jag köpte boken då jag fullkomligt älskade "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" och trodde att det skulle vara en liknande bok. Men, jag förstod ganska snart att så är inte fallet.

Harold får i alla fall som det står i baksidetexten ett brev från en fd kollega, som berättar att hon är döende i cancer. Detta får Harold, att helt oplanerat påbörja en vandring från sydligaste England till nordligaste England. Han måste rädda Queenie, och tacka henne. Vilket han inte gjorde då det verkligen behövdes. Men, även om boken handlar om Harolds (långsamma) fotvandring genom hela England så handlar den mer om en inre resa. Inte så konstigt att han går långsamt förresten. Han har ingen kondition, ingen fotvandrarutrustning, eller karta och kompass...

Kvar hemma finns Maureen, hans hustru, som inte förstår varför han måste rädda Queenie. Man förstår ganska snart att det inte är något lyckligt äktenskap som Harold och Maureen lever i, och något har hänt med deras son som vägrar komma hem igen.

Boken handlar som jag skrev tidigare om en inre resa för Harold, men även Maureen som börjar fundera på sitt liv med Harold, deras son och Queenie.

Jag gillade upplägget med korta kapitel, vilket gör den till en bra buss- eller läsa-lite-innan-jag-somnar-bok. I början är det inte så många att hålla koll på men så i mitten någonstans börjar det dyka upp en hel drös med folk, dessa går författaren inte in så mycket på utan de är mest en skara människor. I början är det väldigt detaljerat om hur långt eller kort han har gått, vilka platser han passerat och så vidare, men sedan mot slutet så känns det som att han bara måste komma fram. Jag tycker även att den tappar lite fart i mitten, då det börjar dyka upp en hel drös med folk... Men efter ett litet tag så tar den åter fart igen och både jag och Harold kommer vidare.

Jag valde ju boken för att jag trodde den skulle vara som "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann", men jag tyckte faktiskt den hade mer likheter med "En man som heter Ove". När man börjar läsa boken förstår man att det ligger väldigt mycket bakom fasaden, och jag kom på mig själv både skratta och fälla en och annan tår under tiden jag läste boken. Och jag gillar när boken överraskar på det här sättet!

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar