tisdag 31 december 2013

Cirkeln

Titel: Cirkeln
Språk: Svenska
Författare: Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
Genre: Skönlitteratur, Roman, Ungdom, Fantasy
Utgivningsår: 2011
Antal sidor: 520 sidor
Baksidetext: Apokalypsen börjar i Bergslagen.
     Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De har inget gemensamt. De vet inte hur de kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte överleva.
     Cirkeln är första delen i en trilogi


Min kommentar: Det här är ännu en bok som jag sneglat på ett tag, då den hyllats varmt i diverse bokbloggar. Jag har delvis dragit mig för att läsa den då det är en ungdomsbok, och dels för att den är just hyllad... Nu vet jag att man inte ska stirra sig blind på hur en bok en kategoriserad, för vem har sagt att en "ungdomsbok" inte passar en vuxen. Se på "Boktjuven", den är ju klassad som ungdomsbok, och jag tokälskade den. Jag kunde inte se att den skulle vara just en ungdomsbok.

Den här boken klassas även som fantasy, och har väl sagts vara en svensk version av "Harry Potter". Jag har inte läst alltför mycket fantasyböcker, däremot tokälskar jag Harry Potterfilmerna och Sagan om ringen-filmerna. Så jag är inte helt främmande för fantasy.

Dock tokälskar jag inte Cirkeln. Men jag tycker heller inte att den är dålig. För den är bra skriven, och den är spännande. Jag kan ju säga att jag läste ut boken på två dagar! Men, det var väldigt mycket ungdom över den. Den var lite, ja vad ska jag säga "naiv", samtidigt som jag ju drogs in handlingen väldigt väldigt snabbt.

Jag har redan nu reserverat del 2 (Eld) på biblioteket, och ser fram emot den läsningen! För jag måste bara få veta hur det går för De Utvalda, i Engelsfors.

Och nej, jag tycker inte att den liknar "Harry Potter" nåt nämnvärt...

Betyg: 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar