tisdag 31 december 2013

En man som heter Ove

Titel: En man som heter Ove
Språk: Svenska
Författare: Fredrik Backman
Genre: Skönlitteratur, Roman, Humor
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: 347 sidor
Baksidetext: Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom "bitter" och "grannarnas skräck". Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt! Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller "den där statskuppen", som Ove själv bara minns den. Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden.


Min kommentar: Den här boken har jag hört så mycket bra om. Men har ändå dragit mig för att läsa den. Det är ju det där med tokhyllade böcker. Är den så bra som alla säger? Men när en kollega på jobbet kom med boken en dag så var jag ju "tvungen" att läsa den. Jag hade förväntat mig en bok liknande "Hundraåringen..." (som så många andra vad jag förstått), men den var inte som "Hundraåringen". Jag var tämligen säker på att jag skulle gilla bittra (eller är han det?) Ove som går runt i villakvarteret och tror han äger detsamma! Det är nånting med griniga gubbar! Och, som jag misstänkte så fattade jag tycke för Ove. I början såg jag till och med Ove i en av mina "kollegor". Jag kan erkänna att jag har vissa av Oves drag, så det kanske är därför jag gillar honom.

Vad jag inte hade räknat med var att den bitvis faktiskt var sorglig. För det är den. Jag kom på mig själv med att jag fick torka tårarna. Men, den är också väldigt rolig! Jag kom ju även på mig själv att skratta högt!

Den här boken är helt klart en av årets bästa läsupplevelser, och jag undrar nu varför jag väntat så länge med att läsa den! Har du inte läst den? Do it!

Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar