onsdag 18 december 2013

Manuskriptet från Accra

Titel: Manuskriptet från Accra
Språk: Svenska (portugisiska)
Författare: Paulo Coelho (översättare: Örjan Sjögren
Genre: Skönlitteratur, Roman
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: 191 sidor
Baksidetext: Du är inte besegrad när du förlorar, utan först när du ger upp.


Min kommentar: Ja, baksidetexten säger ju inte så mycket. Men om man öppnar pärmen så ser man på insidan av framsidan en lite mer beskrivande text, typ baksidetext. Där kan man läsa: "1099. Medan Jerusalem förbereder sig på korsfararnas invasion kallar en grekisk man, känd som Kopten, stadens invånare. Kristna, judar och muslimer, alla samlas de på torget till vad de tror ska bli ett uppfordrande tal. Allt tyder på att nederlaget är nära - fienden är både starkare och bättre utrustade än de. Men istället för att mana till striden ber Kopten sina grannar att söka visdom i sin egen vardag.

Folk ställer frågor om verkliga fiender, om nederlag och ensamhet. Och får i sin tur frågor om vad det innebär att kämpa, om förändring, skönhet och om vilken riktning man ska ta. Man frågar om kärlek, lojalitet, sex, elegans, fruktan, ängslan, visdom och om vad framtiden bär i sitt sköte.

Och Kopten svarar.

Ännu idag, tusen år senare, är hans svar lika sanna."

Som ni ser så hann jag inte mer än till: 1099. Medan Jerusalem förbereder sig på korsfararnas invasion kallar en grekisk man, känd som Kopten stadens invånare...

Jag har inte läst något av Coelho innan, även om jag tror jag har alkemisten här hemma i bokhyllan. Men jag trodde att jag skulle få läsa en historisk roman med religiös stuns! Men icke. Det här känns mer som en filosofibok. Inte riktigt my cup of tea. Boken är inte dålig, men absolut inte vad jag förväntat mig. Men, den är sjukt lättläst. Jag började läsa den på bussen på väg in till Jkpg för ett möte. Denna resa tar knappt 30 min, och jag hade då redan läst 76 sidor! På väg till Gränna sedan så läste jag klart boken! Det var ruskigt längesedan jag läste ut en bok på en och samma dag. Men det gjorde jag alltså den här gången.

Betyg: 2,5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar