lördag 14 december 2013

Helgas dagbok

Titel: Helgas dagbok - Flickan som överlevde förintelsen
Språk: Svenska
Författare: Helga Weiss (översättare: Sophie Sköld)
Genre: Fakta, Biografi
Utgivningsår: 2013
Antal sidor: 222 sidor
Baksidetext: När Helga Weiss börjar skriva dagbok 1938 är hon nio år gammal. Efter nazisternas invasion nekas hennes far arbete, och Helga får inte längre gå i skolan. Till slut hålls familjen fängslad i sin egen lägenhet i Prag. När nazisterna påbörjar deporteringen av judar försvinner Helgas vänner och släktingar en efter en.
     Helgas dagbok, illustrerad med familjefotografier och Helgas teckningar i färg, är en gripande berättelse skriven av en flicka som lyckades överleva Förintelsen.


Min kommentar: Boken handlar om då om Helga, en tjeckoslovakisk judinna, och vi får följa henne från 1938-1945 genom hennes dagboksanteckningar. Från hennes hemstad Prag till Theresienstadt, Auschwitz, Freiberg och Mauthausen till krigsslutet och hon kom tillbaka till Prag.

Det här är en bok som jag mot bättre vetande lånade hem från biblioteket. Jag vet nämligen att jag blir arg och ledsen när jag läser sådana här böcker. Men, samtidigt känner jag att jag måste ta del av historien. Och jag är fast från första sidan. Även om jag vet att Helga klarar sig, så måste jag läsa vidare. Jag måste få veta vad som händer härnäst...

Det här är en bok som "alla" borde läsa. Det är en otroligt viktig skildring om vad som hände under andra världskriget. Och vi får aldrig glömma.

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar