tisdag 1 januari 2013

Visingsöartiklar

Titel: Visingsöartiklar. Tolv artiklar om Visingsö från bronsålder till medeltid
Språk: Svenska
Författare:
Utgivningsår: 2000
Antal sidor: 184 sidor
Baksidetext: Visingsöartiklar - tolv artiklar om Visingsö från bronsålder till medeltid är resultatet av de första två årens arbete inom projektet Vätterns pärla - Visingsö från bronsålder till medeltid. Projektet är ett samarbete mellan forskare från olika institutioner intresserade av Visingsös förhistoria och medeltid.
     Det övergripande syftet med artiklarna är att sammanställa en kunskapsbas som kan ligga till grund för fortsatt forskning i projektets nästa etapp. De många och intressanta fornlämningarna på ön gör det viktigt att diskutera huruvida Visingsö är unikt och i så fall på vilket sätt. Vilka perioder och lämningar är värda att studera vidare? Vilka nya perspektiv kan vara fruktbara att utgå från och använda vid studiet av Visingsö?
     Genom författarnas specialkompetenser bildar artiklarna fyra olika block. De två första tar upp Visingsös förhistoria och medeltid, följt av block tre där ön studeras utifrån andra ämnen än den traditionella arkeologin och blocka fyra som blickar ut mot omland och omvärld.
     Det är vår förhoppning att denna bok kommer att öppna fältet för en fördjupad forskning kring Visingsö och dess spännande förflutna.


Min kommentar: Här är ytterligare en bok/häfte som har stor potential, men i mina ögon så ska man nog inte läsa den från "pärm till pärm" som jag precis gjort. Men om man tar en artikel lite då och då, så tror jag att det här är en perfekt bok till den som är intresserad av Visingsös historia. Det som drar ner betyget är det, i mina ögon, tråkiga omslaget. Jag är en person som går igång på framsidan av en bok, och skulle mycket lätt kunna missa den här boken på grund av just omslaget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar