torsdag 10 januari 2013

Där ingen har gått

Titel: Där ingen har gått (White Heat)
Språk: Svenska (Engelska)
Författare: Melanie McGrath
Översättare: Johan Nilsson
Genre: Deckare
Utgivningsår: 2012
Antal sidor: 381
Baksidetext: Skottet som ljuder genom det arktiska mörkret känner Edie Kiglatuk genast igen. Som vilmdarksguide och isbjörnsjägare vet hon hur ett jaktgevär låter. Det visar sig att en av männen som Edie guidar i den ödsliga vildmarken i Arktis har blivit skjuten men till hennes förvåning avskrivs det hela som en jaktolycka.
     Edie drabbas själv när hennes älskade styvson Joe råkar illa ut och hon blir alltmer övertygad om att de två dödsfallen har ett samband. Mellan skoterfärderna över den istäckta tundran och middagarna på valrosskött rullas en skrämmande historia upp. Efter hand inser Edie att det inte bara är hennes eget liv som är hotat i den arktiska kylan.
     Där ingen går är Melanie McGraths romandebut och det är den första delen i en planerad serie om den envisa och självständiga halvinuiten Edie Kiglatuk.

Bilden har jag lånat från nätet
Min kommentar: Alltså, jag måste verkligen börja läsa baksidetexten ORDENTLIGT innan jag ger mig i kast med en bok. Den här baksidetexten ögnade jag bara igenom lite snabbt, och var ju fast redan när jag insåg att boken utspelar sig i Arktis. Jag var tämligen övertygad om att man skulle hitta en död person där ute på isen nånstans som då förmodligen blivit mördad för längese'n, och att detta dödsfall skulle få sin förklaring i händelser som skedde nu. Så döm om min förvåning när en man dör redan på sidan 1! Då var jag ju tvungen att läsa baksidetexten en gång till, och kunde bara konstatera att jag inte alls läst texten.

Jag gillade den här boken. Det är ett dödsfall, typ direkt. Inget läbbigt sådant dock. Och så utspelar sig berättelsen i Arktis. Vad mer behövde jag? Berättelsen tog självklart ett par vändningar som jag kanske inte räknat med först. Men, så är jag ju lite trög emellanåt, det vet vi allihop!

Boken är lagom tjock, och kapitlen är inte alltför långa.

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar