tisdag 4 oktober 2016

Känslan av död

Författare: Elly Griffiths
Titel: Känslan av död
Genre: Deckare
Antal sidor: 285
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: A Room Full of Bones
Översättning: Gunilla Roos
Serie: Ruth Galloway #4
Utgivningsår: 2012
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Utläst: 29 september
Betyg: 4

Baksidetext: Det är halloween. På det historiska museet i Norfolk förbereds ett speciellt evenemang. En kista ska öppnas och kvarlevorna av en medeltida biskop ska utforskas. Men när arkeolog Ruth Galloway anländer hittar hon i stället museiintendenten livlös bredvid kistan.
     När museets förmögne ägare, lord Smith, dör och kommissarie Harry Nelson oförklarligt insjuknar, anar Ruth att sanningen är mer komplex än vad hon först trodde.

Känslan av död är den fjärde boken om Ruth Galloway och kommissarie Nelson, ett omaka par med komplicerad inbördes relation. Med humor och skickligt sammanvävda intriger har Elly Griffiths fått en stor och hängiven läsekrets.

Min kommentar: Det är alltid lika trevligt att få återse Ruth, Nelson, Cathbad, Judy, Clough och de andra personerna i Grifiths böcker. Det känns nästan som att återse gamla vänner. Och som jag redan skrivit så är det inte mord och elände som lockar mig att läsa böckerna. Nej, det är relationerna mellan de olika personerna.

I den här boken är det ganska många historier/delar att hålla koll på. Den medeltida historien om biskopen, aboriginerna och deras kamp att få tillbaka kvarlevorna av deras förfäder, knarkaffär, Ruths privata kamp som ensamstående mor... Trots detta är jag fast redan från sidan ett. Just knarkaffären kunde jag kanske varit utan, den kändes väldigt förutsägbar.

Jag har redan påbörjat den femte boken om Ruth Galloway och Harry Nelson, och grämer mig redan över att jag snart läst alla böcker som finns. Vad ska jag ta mig till sedan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar