måndag 10 oktober 2016

Dumskallarnas sammansvärjning

Författare: John Kennedy Toole
Titel: Dumskallarnas sammansvärjning
Genre: Roman
Antal sidor: 387
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: A Confederacy of Dunces
Översättning: Einar Heckscher
Serie: -
Utgivningsår: 1980 (min utgåva 1983)
Format: Inbunden
Källa: Biblioteket
Utläst: 17 september 2016
Betyg: 4
Bokcirkelbok

Baksidetext: Här stiger Ignatius J. Reilly rakt in i världslitteraturen: den oformligt fete, otroligt late och oförväget stridslystne hjälten i Tooles roman, ett mellanting mellan Helan och Don Quijote med en Gargantuas aptit på popcorn och varm korv. På sitt enmannakorståg mot den moderna tiden och på jakt efter ett lagom lättsamt jobb hamnar Ignatius i en farsartad intrig där vart och ett av de vanvettiga äventyren styrs mot sin egen kusliga logik mot katastrof.

Min kommentar: Jag har jättesvårt att bestämma mig för vad jag tycker om boken. I början gillade jag den inte alls. Jag hade svårt att komma in i läsningen pga språket, som ju är skrivet på New Orleansdialekt, och med en översättning blir det kanske inte alltid så bra...

Fram till sidan 80 åtminstone så ogillar jag boken. Jag kan bara inte se se det roliga i den. Allt jag läser "övertas" av denna Ignatius som jag bara inte klarar av. Vilket svin! Totalt egocentrisk, känner sig helt missförstådd och tror att han är världens mittpunkt... Han har ju totalt noll självinsikt.

Efter typ halva boken så börjar dock ändra inställning till boken. Det finns partier som är riktigt roliga. Jag fnissar till. Till och med skrattar. Men så kommer Ignatius och förstör.

Jag tycker dock det är alldeles för många karaktärer och sidohistorier i boken. Jag ser inte vitsen med alla dessa sidohistorier.

Det märks att författaren kan sitt New Orleans, det var som om jag befann mig i de olika kvarteren. Jag såg denna pompösa Ignatius och de andra framför mig på de olika gatorna, som jag aldrig sett i verkligheten.

När jag läste boken tänkte jag att den skulle kunna bli en mycket bra film. Och när jag sedan googlar lite på boken, efter att den är utläst, så kan jag läsa att den har varit på väg att filmatiseras rätt länge. Planen var att den skulle kommit 2005, med Will Ferrell i huvudrollen! Jag tror han skulle kunna göra rollen som Ignatius helt perfekt.

Från början gav jag boken en trea i betyg, men under bokcirkelns gång så tyckte jag att boken faktiskt blev bättre och bättre, och roligare och roligare, så jag höjde faktiskt mitt betyg till en fyra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar