tisdag 24 mars 2015

Much ado about nothing

Titel: Much ado about nothing
Författare: William Shakespeare
Språk: Engelska 
Genre: Klassiker
Utgivningsår: 1598 eller 1599
Antal sidor:
Baksidetext:
 
Min kommentar: Han var briljant mr Shakespeare. Vilket språk han besatt. Jag läste boken på engelska, och jag är medveten om att det inte är originalupplagan jag läste, utan en omarbetning, men ändå. Den är rapp och underhållande, och handlar om kärlek, missförstånd och förvecklingar! Precis som man förväntar sig att Shakespeare ska skriva.


Det hela handlar om de två unga älskade Hero och Claudio, som har fått tillåtelse att gifta sig med varandra. Claudios bästa vän Benedikt, är kär i den sköna Beatrice, som har väldigt starka åsikter om allt och alla, men Benedikt vågar inte erkänna detta. Beatrice har samma problem gentemot Benedikt. Nu gillras det en liten kärleksfälla för de två av Claudio, Hero och Don Pedro av Aragonien. Samtidigt konspirerar den onde Don Juan, Don Pedros halvbror, för att bryta upp de unga trolovade genom att anklaga Hero för otrohet... Det hela ordnar självklart upp sig och det visar sig ha varit "mycket väsen för ingenting".


Det här är första gången jag läser något av Shakespeare, men inte sista gången. Jag har självklart sett filmatiseringar av flera av hans verk och även sett filmer som sägs vara baserade på hans verk, så det var ingen överraskning egentligen. Men, jag var trots detta inte helt förberedd på hans briljanta språk! Jag älskar det. =)


Betyg: 4






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar