torsdag 8 januari 2015

Någon form av sammanställning

Hur gick det med läsandet 2014 egentligen? Hur många böcker läste jag egentligen? Hur många sidor blev det? Var det någon bok som var riktigt riktigt bra? Var det någon som var dålig? Här nedan har jag gjort en liten sammanställning. Det kan självklart hända att jag räknat fel både här och där, men den stämmer nog ganska så bra i alla fall!

Antal lästa böcker: 67
Antal lästa sidor: 16 925
Antal sidor/bok (i snitt): 252
Antal sidor/dag (i snitt): 46

Kvinnliga författare: 33
Manliga författare: 33
Duo: 5

Lästa böcker i det däringa bokprojektet: 26
Böcker lästa på originalspråk (ej svenska): norska - 2, engelska - 1

Årets bästa bok: Övertalning av Jane Austen. Jag var säker på att Stolthet och Fördom var den bästa av hennes böcker, men så läste jag Övertalning. Andra böcker som hamnade högt på listan är: Expeditionen - min kärlekshistoria av Bea Uusma, Guernseys litteratur- och potatiskalspajssällskap (eller vad den egentligen heter), Läsarna i Broken Wheel och Amanda Hellbergs böcker.

Årets sämsta: Månens anförvant av Niklas Rådström. Det var alldeles för mycket folk att hålla koll på. Och jag hade förväntat mig mer om Mozart och hans musik...

Årets överraskning: Här är det ganska dött lopp mellan Guernseys litteratur- och potatiskalspajssällskap och Läsarna i Broken Wheel. Den förstnämnda hade jag hört så mycket gott om av två kompisar som älskar den här boken. Jag var ju då tvungen att kolla om den verkligen var så bra som de säger. Och det var den. Läsarna i Broken Wheel blev jag tipsad om av samma kompisar, och hade absolut ingen förväntning på den. Men, jag älskade den...

Årets besvikelse: Se Årets sämsta.

Årets otäckaste: Styggelsen av Amanda Hellberg. När man inte vågar läsa boken vid läggdags eller tvingas lägga ifrån sig den på bussen för att man inte vågar gå hem i mörkret annars, ja då är det otäckt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar