lördag 10 januari 2015

Introvert - den tysta revolutionen

Titel: Introvert - den tysta revolutionen
Författare: Linus Jonkman
Språk: Svenska
Genre: Fakta
Utgivningsår: 2013 (min utgåva: 2014)
Antal sidor: 243
Baksidetext: I vår tid verkar "utåtriktad och flexibel vara de mest eftersökta egenskaperna på arbetsmarknaden, social kompetens värderas högre än yrkeskompetens och den som skriker högst får oftast som den vill.
     Det är en tid där inåtriktade, eftertänksamma och stillsamma karaktärsdrag har klassats som mentala sjukdomstillstånd. En tid där introverta personlighetsdrag ofta tolkas som blyghet, arrogans och asocialt beteende. Inget kunde vara mer fel. I en värld där allt går fortare och fortare och bruset blir starkare för varje dag kan det rentav vara en fördel att vara introvert.

Linus Jonkman tar med läsaren på en fascinerande resa genom den introverta världen. Förståelsen för vad det innebär att vara introvert har ökat på sistone. Men vi har ännu inte sett någon platsannons som efterfrågar introverta människor.
Bilden har jag norpat från Bokus

Min kommentar: Det här är en lättsam bok, som på ett humoristiskt sätt beskriver hur livet är som introvert. Boken utgår mycket utifrån författaren själv men han hänvisar även till diverse internationella forskningar.

För mig var det en otrolig igenkänning. Det här är ju verkligen jag, fast jag skriver inte under på precis allt. För, även om man är introvert så har man ju en del extroverta drag, och tvärtom.

Efter ett tag blev det lite segt att läsa boken, då det kändes som det "bara" var upprepningar. Boken fokuserar ju på hur man är som introvert så det kändes emellanåt som att man generaliserar extroverta människor.

På det hela taget gillade jag den här boken, jag hann väl inte mer än till sidan två eller något för att jag insåg att jag faktiskt är introvert. Även om de som lärt känna mig på senare år skulle säga att jag är extrovert. Men, det är bara en mask jag tar på mig. Jag trivs bäst hemma i min kammare, ingen som kommer och stör när jag behöver egentid för att samla på mig energi. Men, jag kan har svårt att sitta hemma en hel dag och inte göra något alls. Jag måste få någon form av stimuli. Oftast räcker det att jag går och handlar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar