torsdag 7 augusti 2014

Kanada

Titel: Kanada
Språk: Svenska (Engelska)
Författare: Richard Ford
Översättare: Nille Lindgren
Genre: Skönlitteratur, Roman, Klassiker
Utgivningsår: 2013
Antal sidor: 464
Baksidetext: "Först tänker jag berätta om rånet som våra föräldrar begick. Sedan om morden, som inträffade senare."
     Great Falls, Montana, våren 1960. När de 15-åriga tvillingarna Dell och Berners föräldrar rånar en bank slås barnens liv i spillror. Steg för steg följer vi föräldrarnas ödesmättade väg mot det ögonblick då det inte längre finns någon återvändo. Då den osynliga gränsen passerats kan de omöjligen gå tillbaka till det liv som varit.
     Nu försvinner all trygghet för Dell och Berner. Deras vägar skiljs åt när föräldrarna hamnar i fängelse och de fortsätter sina liv med att på olika sätt försöka förstå och förlika sig med det som hände.
     Med en kristallklar och elegant prosa ger oss Richard Ford en berättelse om människans mörkaste, starkaste och mest gåtfulla drivkrafter.

Bilden är lånad från Bokus.


Min kommentar: Redan i baksidetexten får vi veta att ett bankrån kommer ske och ett mord. Så egentligen är ju hela handlingen redan avslöjad. Men, ändå så är jag fast i boken från i princip första sidan. Jag måste ju veta vilka typer föräldrarna är. Vad är det egentligen som driver dem till att begå ett bankrån, och naturligtvis, hur går det för barnen? Man förstår ju direkt att sonen klarar sig i alla fall, för det är ju han som är berättaren i boken.

Det är en otroligt lättläst bok, trots sina 464 sidor, och Richard har en otrolig detaljrikedom boken igenom, men det gör det ändå inte jobbigt att läsa. Den här boken läste vi i vår lilla bokcirkel och två av oss påpekade att han (Richard) upprepar vissa saker hela tiden. Detta var dock inget som jag reagerade på i boken.

Bilden av Kanada som målas upp är väl inte direkt positiv om jag säger så. Öde städer med några få ruckel till hus utmed någon "huvudgata", mycket udda folk, där de flesta verkar vara på flykt från något. Men det finns säkert vissa provinser där det är så. Jag har ju trots allt sett på "Alaskas delstatspolis" på National Geographic... Och de miljöer och människoöden man får ta del av där alltså. Och ja, jag vet att Alaska inte är Kanada...

När vi diskuterade boken igår så kom vi fram till att det är en väldigt dyster bok. Det är någon tryckt stämning boken igenom. Så uppfattar jag det i alla fall.

Titeln i sig tycker jag är rätt så intetsägande och när U på biblioteket tipsade om den här boken var jag först väldigt tveksam. Tills hon berättade om själva handlingen. Då var jag ju såld.

Betyg: 4. Jodå. Det är en riktigt bra bok. Välskriven och jag vill som sagt bara veta vad som händer. Fast jag ju egentligen redan vet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar