torsdag 3 april 2014

Månadsrapport: Mars

Mars månad var inte ett dugg bättre vad gäller antalet lästa böcker än februari. Däremot hade jag ett par tungviktare på nästan 600 sidor per bok vilket åtminstone drar upp sidantalet något! Men, har man annat i livet som pockar på uppmärksamheten så har man. I mitt fall har det varit mycket på jobbet, så jag har helt enkelt inte orkat läsa på kvällarna... Och på bussen till och från jobbet har jag inte heller orkat läsa många sidor, annars är bussen en väldigt bra plats att läsa på!

Antal böcker: 5

Antal lästa sidor: 1 648
Genomsnitt/dag: 53
Genomsnitt/bok: 412

Barn-/ungdomsbok: 1
Hembygd: 1
Historisk roman: 1
Klassiker: 1
Noveller: 1

Bokprojektet: -
Kaosutmaningen: 3

Kvinnor: 3
Män: -
Duo: 1

Originalspråk (svenska): 3
Författare jag inte läst innan: 3
Biblioteksböcker: 3
Böcker i bokhyllan: 2
Ljudböcker: 1

Månadens bästa: Vägen mot Bålberget
Månadens sämsta: Kärlek Vänskap Hat
Månadens överraskning: -
Månadens besvikelse: -
Månadens otäckaste: Vägen mot Bålberget

Kommentar:
Om månadens bästa: Det var ganska jämnt mellan "Nyckeln" och "Vägen mot Bålberget", men den sistnämnda drog det något längre strået. Här är det både nutid och dåtid, och genom fyra fristående "delar" i boken så vävs så småningom 1600-talet och 2000-talet samman. En släkts levnadsöde knyts samman... Och så gillar jag ju historiska romaner.

Om månadens sämsta: "Kärlek Vänskap Hat" är väl egentligen inte dålig. Men noveller är inte riktigt min grej. Jag vill veta mer om karaktärerna osv. Den här novellsamlingen är även ojämn. Eller så tycker jag det för att jag läste boken från pärm till pärm. Vilket man egentligen inte ska göra. Men, är det en bokcirkelbok så är det!

Om månadens överraskning: -

Om månadens besvikelse: -

Om månadens otäckaste: "Vägen mot Bålberget" var inte otäck i den bemärkelsen att det är en skräckroman eller thriller. Nej, jag baserar det på den historiska delen i boken och sättet man behandlade de man anklagade för häxeri. Det finns även andra otäcka delar i boken. Men de får du läsa själv om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar