onsdag 2 april 2014

Emma

Titel: Emma
Språk: Svenska (engelska)
Författare: Jane Austen
Översättare: Sonja Bergvall
Genre: Skönlitteratur, Roman, Klassiker
Utgivningsår: 1998 (1815)
Antal sidor: 591
Baksidetext: Emma Woodhouse är ung, vacker, rik och begåvad. Hon lever tillsammans med sin gamle far på ett gods utanför den lilla staden Highbury. Hennes dagar upptas av umgänge med släkt och vänner, middagsbjudningar och små utfärder, och hennes stora intresse är  att smida äktenskapsplaner - främst för sin skyddsling Harriet Smith.
     Emma har många goda idéer och gör allt för att de ska förverkligas, men hon finner plötsligt att hon har gjort de mest fatala misstag och försatt både sig själv och andra i pinsamma situationer. De rätta paren blir dock så småningom lyckligt och väl gifta, och en något dämpat Emma lovar sig själv att aldrig mer försöka ordna några partier.



Min kommentar: Det här är Jane Austens näst sista publicerade roman, och låt oss säga att jag inte sett en enda film eller läst en enda recension av/om Jane Austen och hennes verk, men hennes andra böcker, så kan jag ju säga att man börja känna igen ett mönster. De vanligaste ingredienserna finns där. Det som ändå är lite annorlunda att i den här boken så är att Emma Woodhouse är Jane Austens första hjältinna som inte har några ekonomiska problem. Däremot så tycker jag att hon är ganska omogen. Kanske inte så konstigt när hon är bortklemad av sin far. Man kan nästan säga att boken handlar om Emmas jakt på att få sina väninnor gifta, samtidigt som hon själv absolut inte tänker gifta sig. Jag tycker nog till och med att Emma är lite småelak emellanåt, men det har väl till hennes brist på erfarenhet att göra.

Språket är som alltid bra, och Jane lyckas återigen med konststycket att berätta om hur livet tedde sig på engelska landsbygden under slutet av 1700-talet. Det är så jag ser miljöerna framför mig. Och återigen så är temat än idag högst aktuellt. Jag gillar att en bok som är utgiven i början av 1800-talet fortfarande är aktuell!

Jag gillar den här boken. Och den får näst högsta betyget, en 4!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar