lördag 1 mars 2014

Teosofernas ledare M:me Tingley

Titel: Teosofernas ledare M:me Tingley. Fredsängel eller häxa? Vem var hon och vad uträttade hon? Hur påverkade hon livet på Visingsö? 
Språk: Svenska
Författare: Cia Hedberg
Genre: Fakta, Teosofi
Utgivningsår: 2013
Antal sidor: 204
Baksidetext: Teosoferna har lämnat tydliga spår efter sig på Visingsö. De byggde unika hus, här finns människor som berättar om sina möten med teosoferna och deras skola och inte minst har vi att tacka teosoferna att vi fick elektricitet till ön. Idag kan man besöka det grekiska templet som innehåller konst av Olle Krantz. Refektoriet är en del av SiS ungdomshem Stigby.

Det blir färre och färre kvar av Visingsöbor som minns teosoferna och det är angeläget att skriva ner deras hågkomoster. Jag vill dela med mig av min kunskap om dem och den kvinna, som satte lilla Visingsö på världskartan.

Vem var hon egentligen denna Madame Tingley som reste världen runt vid sekelskiftet och som brann för att det skulle bli fred på jorden och som tyckte att hon hade hittat en modell för hur man skulle uppnå det?

I Kalifornien byggde hon upp Point Loma, där barn från hela världen fick undervisning om sin gudomliga natur och om broderskapstanken som skulle göra krig omöjliga. Hon trodde att Raja Yogauppfostran skulle göra barnen till världsmedborgare och skapa fred på jorden.

Jag har försökt att lära känna denna kvinna och förstå varför hon handlade som hon gjorde. Jag har följt hennes arbete och kan inte undgå att fascineras av den styrka, kraft och arbetsglädje hon visade. För att nå så långt som möjligt som hon gjorde krävdes också auktoritet och ett auktoritärt styrande som inte föll alla i smaken.

Man kan ha många olika åsikter om teosoferna och speciellt om deras överhuvud eller ledare under åren 1896-1929. Hon var en mycket speciell kvinna som kunde konsten att få omgivningen att intressera sig för henne och engagera sig i det hon gjorde.

I år, 2013, är det 100 år sedan hon arrangerade en internationell teosofisk fredskongress på Visingsö och jag vill med denna skrift dokumentera en liten del av Visingsös historia under första delen av 1900-talet.


Min kommentar: Den här boken har jag dragit mig lite för att läsa. Ska jag erkänna så tycker jag titeln är för lång och framsidan ganska tråkig. Men effektiv. Det behövs inte mer än en bild på M:me Tingley. När jag sedan vände på bladet och såg baksidetexten tyckte jag det var för mycket att läsa. Så jag struntade i det!

Förutom att reda ut vad M:me Tingley egentligen gjorde där på ön så får man en liten biografi om Katherine Tingley och även lagom grundlig genomgång av teosofin och vad den innebär, samt uppbyggandet och skötandet av Point Loma. Det är kul att läsa hur hon fastnade för Visingsö och varför hon valde att förlägga en fredskongress här samt sommarskolan!

Boken är bra mycket bättre än jag förväntat mig. Jag tänkte att det skulle vara mest en rabblande upp och ner, men det är det inte.

Är du bara lite nyfiken på M:me Tingley, teosofin, världsfredskongressen och sommarutbildningar, så läs boken! Du kommer inte ångra dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar