onsdag 5 mars 2014

Nyckeln

Titel: Nyckeln
Språk: Svenska
Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Genre: Roman, Ungdom, Fantasy
Utgivningsår: 2013
Antal sidor: Ljudbok, ca 26 timmar
Inläsare: Julia Dufvenius
Baksidetext: Slutet närmar sig i Engelsfors. Det har knappt gått en månad sedan tragedin i Engelsfors gymnasiums gympasal. De utvalda får ingen tid att återhämta sig. Snart vänds deras värld upp och ner igen. Frågor besvaras. Hemligheter avslöjas. Lojaliteter prövas. Tiden håller på att rinna ut, och De utvalda kan bara vara säkra på en sak - allt kommer att förändras.
Nyckeln är sista delen i Engelsforstrilogin.


Min kommentar: Nu har även jag läst klart sista boken i Engelsforstrilogin. Eller läst har jag ju inte gjort. Jag har lyssnat. För jag tyckte att redan bok två var lite för tjock för att jag skulle orka hålla den när jag läser. Och hur skulle jag orka bära med den i jobbväskan för att läsa på bussen och på rasten? Så del två och tre har jag då lyssnat på.

Och vad ska man säga? Det är ju alltid lite jobbigt att ta tag i sista delen. Ska man få ihop slutet? Jag var så klart nyfiken på hur det skulle gå för De Utvalda. Både som "vanliga" tonåringar med allt vad det innebär och som häxor, som ska rädda världen från apokalypsen (gud vilket svårt ord att skriva). De har en del problem att brottas med om man säger så. Men jag gillar sista delen. Och jag är inne på samma spår som flera andra, de bästa delarna är när man får en inblick i det "vanliga" hos personerna. Alltså inte när det är en massa magi inblandat.

I sista delen får man svar på flera frågor från del 2. Karaktärer som man trodde var borta ur leken kommer tillbaka. Vissa ställer till det... Kapitlen med Gränslandet är nytt, och spännande. Det ger en helt annan dimension. Här får vi följa de döda i serien. Även här knyts trådar samman.

Jag måste ju nämna något om karaktärerna. Tidigare har jag hållt Minoo lite av en favorit. Men, hon blir faktiskt omsprungen av Anna-Karin i den här boken av mig. Hon har vuxit från bok till bok.

Men till slutet. Det var lite av ett antiklimax. Jag hade nog förväntat mig en stor maffig slutstrid... Men samtidigt är det ett bra slut, värdig trilogin.

Måste dock erkänna att jag inte alltid hängde med i svängarna, då jag kanske inte hade 100% fokus när jag lyssnade. Stod jag till exempel och diskade samtidigt som jag lyssnade på boken så kunde det hända att jag under ett par minuter inte riktigt hörde vad Julia läste, så därför kunde jag stå där helt plötsligt och komma på mig själv tänka: vad hände nu? Hur kommer det här sig? Hur länge har jag inte "lyssnat"? Vem vet, jag hade kanske reagerat likadant om jag läst boken. Men det var ett par vändningar i historien som jag inte väntat mig. När jag liksom var tvungen att lyssna om igen, bara för att komma på att jag faktiskt hört rätt.

Julia Dufvenius gör återigen ett mycket bra jobb som inläsare. Hade det inte varit för henne, är jag inte säker på att jag orkat lyssna klart på böckerna.

Den avslutande delen av Engelsforstrilogin får även den en 4 i betyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar