lördag 1 mars 2014

Där livets hav gett oss en strand

Titel: Där livets hav gett oss en strand - en bok om Ellen Keys hem Strand
Språk: Svenska
Författare: Hedda Jansson
Genre: Fakta, Biografi
Utgivningsår: 2013
Antal sidor: 57
Baksidetext: I denna bok möter vi en säregen personlighet. Ellen Key lät bygg villa Strand vid Ombergs fot alldeles invid Vättern 1910-11. Under sexton år levde hon, den tongivande samhällsinspiratören, i sitt hus. Än idag hyllar Strand livet genom att inspirera till en mer människovänlig tillvaro. "Uppälskad" inte uppfostrad sa Ellen Key om sina hundar Wild och Gull. Kärlek är ett av nyckelorden på Strand.
     Strand i Ödeshög, mellan Gränna och Vadstena, är ett omtyckt besöksmål i den rika Ombergsbygden. Här binds det förflutna samman med framtiden. Så levde Ellen Key, djupt rotad i en erfarenhetsbaserad historisk reflexion. Samtidigt pågick hennes politiska skissande på nödvändiga förändringar. Barnens rätt, kvinnors ställning, fred och utveckling är några av de fält hon jobbade på i sina texter.

Sedan 2003 är doktorand Hedda Jansson föreståndare för Strand, museum och stipendiatverksamhet. Hon delar med sig av en unik erfarenhet av denna speciella plats. Med bilder och texter frammanas en närvaro. Inte bara byggnaden och dess trädgård blir verklig. Också ett vibrerande porträtt av människan Ellen Key träder fram.

Återigen. Sorry för bildkvalitén


Min kommentar: Vill man lära sig allt om Ellen Key så är det här fel bok. För den här boken handlar verkligen om hennes älskade hus. Precis som titeln säger. Ibland tycker jag dock att titeln inte riktigt stämmer överens med vad boken handlar om. Den är rikt illustrerad och jag som besökt Strand innan nickar igenkännande när jag tittar på bilderna. Texterna i boken är hämtade från brev till och från Ellen samt andra utdrag ur texter som har kopplingar till Ellen eller Strand. Denna form av informationstext gillar jag. Det är inte så mycket "tradig" fakta upprabblat. Nej, jag tycker texterna får mer liv i och med det här. Man får även ett fint porträtt av människan Ellen Key, som det står på baksidan av boken.

Jag gillar den här boken och det är nog kombinationen av de många fina bilderna och texterna som gör grejen. Det här är en fin present till sig själv eller någon annan. Har man varit på Strand kan det ju vara kul att läsa om det igen och kika på bilderna. Har man inte varit där så tror jag nog att boken kan inspirera till en resa dit. Det ÄR värt ett besök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar