måndag 24 april 2017

Game of Thrones säsong 6

Titel: Game of Thrones - Säsong 6
Originaltitel: Game of Thrones the Complete 6th Season
Genre: Fantasy, Äventyr
Skapad av: David Benniof, D.B. Weiss
Baserad på: George R.R. Martins böcker "A song of ice and fire"
Skådespelare: Peter Dinklage, Kit Harrington, Nikolaj Coster-Waldau, Lena Heady, Emilia Clarke, Iain Glen m.fl.
Premiär: 2016
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 55 min
Såg den på: DVD april 207
Betyg: 4,5

Handling: Handlingen sätter igång direkt i Westeros där vi lämnade våra hjältar, med en döende Jon Snow i den kalla snön i Castle Black. I Kings Landing för Cersei bygga upp sin maktposition igen efter sin förödmjukande Walk of Shame, medan Daenerys är tillfångatagen av före detta "familjemedlemmar och går en osäker framtid till mötes. De yngsta i Stark-klanen verkar vara tillbaka på spelplanen, med Sansa på flykt och Aryas exil i Braavos utvecklar sig - och till och med Bran Stark är tillbaka, med god hjälp av The Three-eyed Raven. Vildmannen Thormund Giantsben, har efter Jon Snows inbjudan fått en framträdande roll för Westeros framtid. Och under Daenerys ofrivilliga frånvaro från Meereen gör Tyrion Lannister sitt bästa för att handskas med den komplexa tillvaron med uppror och annalkande fiender.

Min kommentar: Oj oj oj, vilken säsong. Även den här säsongen bjuder på episka strider, makt, lusta, intriger, svek, bedrägerier och mord... Nionde avsnittet är ett av de bästa medeltida krigsskildringarna jag sett. Dra mig baklänges vad bra det var!

Det verkar som att man fått ännu mer budget för kostymer, specialeffekter och miljöer för det blir bara bättre och bättre. Det tog några säsonger, men nu är jag fast. Jag älskar denna serie. Inte blir det sämre av att det är bra och intelligenta dialoger och humor trots att är väldigt mörkt periodvis. Karaktärerna som är kvar, växer sig starkare och starkare och jag är än mer svag för både Tyrion och Jaimie Lannister. Vem hade anat att det skulle hålla sig?

Nu blir det en lång väntan fram till sommaren då säsong 7 kickar igång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar