måndag 6 mars 2017

Game of Thrones - säsong 4

Bilden hittade jag på Google
Titel: Game of Thrones - säsong 4
Originaltitel: Game of Thrones - The Complete Fourth Season
Genre: Fantasy, Äventyr
Skapad av: David Benioff och D.B. Weiss
Baserad på: George R.R. Martins böcker "A Song of Ice and Fire"
Skådespelare: Peter Dinklage, Kit Harrington, Nikolaj Coster-Waldau, Lena Heady, Emilia Clare, Iain Glen m.fl.
Premiär: 2014
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 50 minuter
Såg den på: DVD februari-mars 2017
Betyg: 4

Handling: Efter att ha mer eller mindre hela familjen Stark blivit utplånad, så planerar familjen Lannister att stärka sitt grepp om järntronen ytterligare genom ett giftermål mellan kung Joffrey och Margarey Tyrell. Stannis Baratheon fortsätter att bygga upp sin armé, nattväktarna kommer allt närmare en sammandrabbning med Mance Rayders "vildingarmé". Daenerys Targaryen fortsätter sin vandring mot järntronen genom att erövra fler slavstäder...

Min kommentar: Den här serien blir ju bara bättre och bättre. Och blodigare och blodigare. I den här säsongen så dör folk som flugor skulle jag vilja säga. Det jag gillar med den här säsongen är att det inte är så många nya karaktärer att lära känna. Karaktärerna blir mer och mer intressanta, och jag som inte läst böckerna vill såklart veta vad som kommer hända med dem! Och tänka sig att jag gillar Jaime och Tyrion ännu lite mer än jag gjorde efter förra säsongen.

Om det är någon story jag inte tycker är lika intressant just nu är den där man följer Bran och hans följe. Det händer liksom inte så mycket. Förutom i sista avsnittet då, när alla skelett helt plötsligt far upp! Då ökade pulsen rejält kan jag säga...

Ännu en gång fascineras jag av musiken, specialeffekterna och inte minst av miljöerna/landskapen. Nu får jag dock vänta på att se de två de två sista säsongerna. Jag lånar ju serien på bibblan, och det är en liten kö på säsong 5, och jag åker på semester den 18:e mars... Men, jag har ju något att se fram emot när jag kommer hem från värmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar