torsdag 24 november 2016

Så har jag det nu

Bilden har jag hittat på Google
Författare: Meg Rosoff
Titel: Så har jag det nu
Genre: Unga vuxna, Dystopi
Antal sidor: 188
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: How I Live Now
Översättning: Helena Ridelberg
Serie: -
Utgivningsår: 2014 (min utgåva 2016)
Format: Danskt band
Källa: Biblioteket
Utläst: 7 november 2016
Betyg: 2,5

Baksidetext: Femtonåriga Daisy skickas från New York till den engelska landsbygden för att tillbringa sommaren med en moster och fyra kusiner hon aldrig tidigare har träffat. När mostern åker bort blir de fem kusinerna ensamma i det stora huset. Kort därefter exploderar bomber i London och England ockuperas av en okänd fiende.
     Trots kriget blir gården ett slags Edens lustgård: en plats utan vuxna eller regler att följa; en plats där barndomen får ett abrupt och plågsamt slut, men också en sommar då Daisy upptäcker nya sidor hos sig själv.

Min kommentar: Jag hade väldigt svårt för språket i den här boken. En del meningar är riktigt riktigt långa. Användandet av versaler stör mig jättemycket. T.ex. CIGARETTEN, Man Kunde Aldrig Veta. Jag förstår ju att det är för att betona något, men det går inte hem hos mig. Jag saknar även dialoger. Visst boken är tänkt som en återberättelse, så som Daisy minns det. Men, det blir väldigt ensidigt.

Vissa bitar är väldigt detaljerade, som t.ex. Daisys förhållande till maten. Vad åt de? Hur mycket åt de? Avsaknaden av mat...

Författaren har lyckats väldigt bra med att beskriva hur det skulle kunna gå/bli om ett krig bryter ut idag. Trots att jag visste att det utspelade sig i nutid, fick jag flera gånger tala om för mig själv att det INTE handlade om andra världskriget.

Miljöbeskrivningarna är väldigt bra, men jag får ingen känsla för någon av personerna, vilket är synd.

Jag hade hoppats på ett annat slut, och jag tycker att författaren hoppar alldeles för långt fram i tiden när slutet väl kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar