onsdag 12 februari 2014

Percy Heldebrandts bilder

Titel: Percy Heldebrandts bilder
Språk: Svenska
Författare: Patricia Hallman, Mari Lundberg
Genre: Fakta, Hembygd
Utgivningsår: 2013
Antal sidor: 154 sidor
Baksidetext: Percy Heldebrandt var verksam som fotograf och journalist, först på Smålands Allehanda och sedan på Jönköpings-Posten/SmA, från tidigt 1950-tal till 1980. Det blev många artiklar och foton under de tre decennier som han var verksam. Hela sin negativsamling, samt klippböcker med flertalet av hans artiklar, lämnade han i samband med sin pensionering över till Grenna Museum.
     I museets fotosamling finns ca 5000 fotonegativ av hans pressfoton bevarade. I den här boken har vi valt ut 148 stycken av dem samt skrivit texter som utgår från Heldebrandts artikel till varje foto. Allt från gigantiska rödbetor till en förväntansfull och stolt församling kring en datoriserad försäkringskassa finns med. Tänk, vilket tidsdokument! Vi utlovar hög igenkänningsfaktor, även för en förhållandevis nyinflyttad Grännabo.

Copyright: Jenny Karlsson
Sorry för den dåliga kvalitén, bilden är tagen med ajfånen
och i dåligt ljus...

Min kommentar: Den här boken är förstås ett guldkorn för Grännabor, gärna de i den äldre generationen. Enligt baksidetexten så utlovas en hög igenkänningsfaktor, även för en förhållandevis nyinflyttad Grännabo. Vad räknas som förhållandevis nyinflyttad? Jag kan inte påstå att jag kände någon direkt igenkänning. Visst Rolf von Otter vet jag ju vem det är... Men, å andra sidan, är jag nog trots allt alldeles för ung, för att verkligen uppskatta boken. Och jag har ju bara verkat i Gränna sedan 2011...

Men, det är inte på något sätt en dålig bok, det är bara det att jag känner ingen koppling till bilderna... Fast samtidigt var det intressant att ta del av några av Percys alla bilder, för jag har ju förstått att han var poppis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar